fredag 25 februari 2011

älska storkok!


Jag gillar storkok. Lasagne, grytor, chili con carne osv. I helgen blev det det sistnämnda. En stoor gryta på många portioner! Väldigt god också och inte så kaloristinn. Dock börjar jag bli väldigt trött på att äta chili con carne varje dag, så jag ska nog göra två lite mindre storkok i helgen så jag kan ha två olika val nästa vecka!

För ca 12-14 portioner behöver du:
2 gula lökar
1 msk olja
3 krm cayennepeppar
1 solovitlök
850 g köttfärs
4 fasta fina plommontomater, 65 g st
425 ml Mutti krossade tomater
425 ml vatten
2 st Ica Bönmix på tetra á 230 g
50 g/ ½ dl torkade röda linser
3 tsk oregano
2 krm spiskummin
2 buljongtärningar, kött
1 tsk salt
3 krm vitpeppar
2 msk paprikapulver
1 msk soja

Hetta upp en kastrull på spisen. Tillsätt rapsolja och cayennepeppar till kastrullen. Finhacka och stek löken mjuk. Pressa i vitlöken. Tillsätt köttfärsen och stekt tills den inte är röd längre och hackad. Tärna tomaterna fint och tillsätt till grytan. Häll över de krossade tomaterna och höj värmen till högsta. Fyll burken med vatten och häll i. Tillsätt linser och bönor till kastrullen. Låt stormkoka i ca 30 minuter. Krydda under tiden. Salta i omgångar och smaka så det inte blir för salt. Är den inte stark nog? Tillsätt mer cayenne. 1 krm i taget. Glöm inte att smaka av. Koka ris (basmatiris är min favorit) eller värm vitlöksbröd under tiden. Servera rykande varmt med goda tillbehör. Vissa vill ha majs i, vill du det så ha i det i grytan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar