torsdag 3 februari 2011

"One-pot Chicken Chasseur"






Rejäl mat som min klasskamrat tipsat mig om. Jag gjorde en liten googlesökning och receptmakaren är James Martin. Han beskriver receptet såhär "This French bistro classic is easy to make at home and fabulous with creamy mash or crusty bread". Vi åt potatismos till, och det var första gången jag åt potatismos tillsammans med gryta. Väldigt gott faktiskt. Jag är ju sjuk just nu så det känns som bra mat.

För fyra portioner behöver du:
1 tsk olivolja
25 g smör
4 kycklingklubbor(eller lår)
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, pressade
250 g förpackning små champinjoner
225 ml rött vin (hade bara matlagningsvin så tog en hel sådan flaska, 330ml)
2 msk tomatpuré
2 kvistar timjan
500 ml kycklingbuljong

Värm oljan och hälften av smöret i en stor gryta med lock. Krydda kycklingen, stek i cirka 5 minuter på varje sida tills de är gyllenbruna. Ta upp och ställ åt sidan.

Smält resten av smöret i pannan. Tillsätt lök, stek i ca 5 minuter tills den är mjuk.

Tillsätt vitlök, fräs i ca 1 min, tillsätt svamp, fräs i ytterligare 2 minuter och tillsätt sedan vinet. Rör i tomatpuré, låt vätskan koka och reducera i ungefär 5 minuter, rör ned i timjan och häll över buljongen. Lägg tillbaka kycklingen i kastrullen, lägg på lock och sjud på svag värme i ca 1 timme tills kycklingen är riktigt mör.

Ta ut kycklingen ur pannan och håll varm. Snabbt koka ner såsen i ca 10 minuter tills såsen är tjock och smaken blivit mer koncentrerad. Lägg tillbaka kycklingen i grytan och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar