måndag 28 februari 2011

dag nummer ett på veckans tema


Den här veckan kommer temat att vara frukost. Mångas favoritmål på dagen. Utöver vanligt bloggande kommer jag alltså att varje dag posta ett inlägg som handlar om frukost, recept och liknande.
Frukost har aldrig varit min starka sida. De enda problemen som diskuterades under mina utvecklingssamtal i grundskolan var: att jag ibland försov mig och att jag inte åt frukost. Frukost har aldrig lockat mig och jag har fått kämpa hårt genom åren för att lära mig att äta det. Men övning ger färdighet och nu för tiden äter jag alltid frukost. Kroppen har helt enkelt lärt sig att bli hungrig på morgonkvisten.

Överallt på internet kan man läsa artiklar och studier som visar att frukostätare har lägre BMI. Tekniskt sett behöver det inte alls vara sant. Det är endast kalorier in och ut som räknas i längden. Men i praktiken så stämmer det då de som äter frukost jämnar ut sin blodsockernivå och äter inte lika mycket under dagen, som de som hoppat över frukosten.

Jag tror jag hör till den väldigt lilla skaran människor som kan äta vad som helst till frukost. Jag anser att vi människor är inte programmerade till att behöva mackor/gröt/müsli osv på morgonen. Jag kan alltså med glädje äta pasta eller en god köttbit till frukost. När jag var liten så vägrade jag äta annat än "jiktig mat". Riktig mat innebar alltså lagad mat. Mackor till middag eller en varma koppen som mellanmål gick inte alls för mig alltså. Mina föräldrar fick släpa med sig en vattenkokare när vi reste runt i USA så att jag kunde äta CupANodle till frukost istället för mackor som alla andra normala människor. (Tydligen ansåg jag att nudlar var riktig mat..) Hursomhelst, så insåg jag lite senare i livet att för att passa in i det sociala samhället så kan du inte smälla i dig carbonara eller pannbiffar till frukost. Folk kommer helt enkelt tro att jag är totalt galen. Så för att genomlida frukosten har jag lärt mig att baka eget bröd som gör det hela lite roligare, samt ibland välja fuskvarianter som salami osv. (Kryddiga korvar har fascinerat mig hela livet kan tilläggas. En ölkorv till lördagsgodis är det som har gällt för mig!) Ägg är en annan sak som jag inte har varit så förtjust i, vilket har försvårat det hela något.

Så, frukost är alltså ett speciellt ämne för mig, och desto viktigare att diskutera. Denna vecka kommer jag bjuda på några av mina frukostar, samt lite brödrecept. Förhoppningsvis kanske jag kan omvända en annan frukosthatare där ute. Vem vet?!

Skicka gärna iväg en kommentar här nedan och berätta för mig hur din relation till frukost är.


Först ut i veckans tema är ett recept på en god liten fralla. Livar upp vilken frukost som helst.

För 25 st småbröd behöver du:
1 pkt jäst
2 tsk salt
1 tsk malda brödkryddor
1 msk honung
2 msk rapsolja
5 dl vatten
1 dl mjölk
2 dl grahamsmjöl
10 dl vetemjöl, Manitoba Cream
1,5 dl rågmjöl
30 g valnötter
60 g hasselnötter
40 g sesamfrön

Värm upp en del av vattnet till 37 grader och lös upp jästen i en stor bunke. Tillsätt resten av vattnet, honung, olja, salt, brödkryddor och mjölk. Rör om noga och tillsätt grahams och vetemjöl. Rör i en dl rågmjöl och spara resten till utbakningen. Fin(!)hacka valnötterna och hasselnötter och blanda ner dem med sesamfröna i degen. Låt jäsa övertäckt i två timmar.

Knåda degen med resterande rågmjöl och dela upp i 25 bitar. Använd vetemjöl när du mjölar bordet. Rulla dem runda och lägg på en plåt med bakplåtspapper.

Låt jäsa en timme.

Värm upp ugnen till 250 grader under tiden och låt den stå och bli riktigt varm. Låt bröden vara inne i ca 15 minuter tills de fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar