tisdag 8 februari 2011

grym sallad

Jag fortsätter på veckans tema och ger er ett enkelt middagstips denna tisdag:

Ännu en sallad. En riktigt god en. Med mina favoritbönor i. Härligt med mat som känns både snabb, nyttig och ändå mättar bra.

För 4 portioner kycklingsallad behöver du:
3 kycklingfiléer inkl innerfiléer
Smör
Kycklingkrydda
1 romansalladhuvud
1 liten påse ruccola (eller ruccola/spenat-blandning)
1 röd paprika
1 burk borlottibönor
½ ask coctailtomater
1/4 gurka

2 dl turkisk yoghurt
½ gurka
1 vitlöksklyfta
Salt, peppar, spiskummin, 1 droppe vinäger, 1 droppe olivolja

Skär kyckling i små bitar och stek på medium värme i 10 minuter. Krydda under tiden. Skölj all sallad och skär romansalladen i strimlor. Lägg i en stor salladsskål. Skölj och hacka paprika, gurka och tomater. Skölj bönorna väl. Tillsätt i skålen. Rör om noga.

Gör tzatsikin. Riv gurkan. Pressa ut vattnet. Blanda med yoghurt, pressad vitlök och kryddorna efter smak.

Blanda ner kycklingen i salladen när den är klar och servera salladen med tzatsiki och salladsdressing.

Mina favoritbönor (efter kidneybönor!)

Jag gör min salladsdressing på Olivolja + Vinäger + Grovkornig senap + ev. Pressad vitlök + Italiensk salladskrydda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar