söndag 13 februari 2011

paj - världens godaste?

Jag kunde inte hålla mig. Jag slänger in ännu ett recept denna kväll. Jag har ju haft bloggabstinens sedan i onsdags. Här är ännu en enkel middag. Ganska ful paj märker jag nu, men ack såå god!!

Denna paj var gudomlig. En riktig chansning. Skulle det funka? Spänningen höll i sig ett helt dygn. Pajerna fick stå i kylen och gotta sig redan kvällen innan middagen skulle serveras. Allt för att göra den enkel. På sätt och vis var det inte en chansning. Gorgonzola och champinjoner. Med lite honung och ruccola på. Hur kan det bli fel? Det kan det inte. Inte fel alls. Snarare väldigt väldigt rätt. Så rätt att detta blir min rätt som jag hoppas vinna detta med. Jag tror jag rimmade någon stans där? Hursom. God paj. Gör den!

För pajdeg till 6 småpajer behöver du:
125 g rumsvarmt smör
3 dl vetemjöl, gärna Manitoba cream
3 msk vatten
1 krm salt

Nyp ihop smör och vetemjöl i en plastpåse (enklast så). Tillsätt vatten och salt. Lägg in i kylen under tiden som du börjar sätta igång med fyllningen. Låt ligga en kvart eller så. Tryck sedan ut i små smorda portionsformar och nagga med en gaffel. In i kylen igen under tiden som du värmer upp ugnen till 200. Förgrädda dem i ca en kvart. Låt sedan svalna helt innan du lägger i fyllningen.

För fyllning till 2 småpajer behöver du:
100 g gorgonzolaost
2 champinjoner, stekta eller färska
30 g prästost

3 msk lätt creme fraiche
3 msk philadelphia
1 ägg
Salt och peppar

Skiva svampen fint. Lägg ut i botten på pajen. Skär gorgonzolaosten i kuber och fördela på. Riv osten och strö över. Hit kan du, som jag, förbereda och låta stå i kylen en dag eller så.

Sätt ugnen på 200 grader och rör ihop creme fraiche med philadelphia och ägg. Rör noga. Salta och peppra. Fördela på pajerna. Sätt in i ugnen i ca 30 minuter eller tills "äggstanningen" är fast och ljust brun. Ringla honung uppepå och servera med ruccola och gärna rostade valnötter eller pinjenötter. Servera till sallad. Njut!


Detta är alltså mitt bidrag till månadens matutmaning på Kalasgott under Februari månad. Håll nu tummarna för mig, jag vill VERKLIGEN ha denna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar