söndag 20 februari 2011

min bästa pizza

Dessa pizzorna, alltså. Jag är så nöjd. De blev helt makalöst goda. Lite mer som italienska pizzor än svenska (ni som varit i italien vet att pizzorna där går inte att jämföra med det svenska utbudet). Du bara måste testa. Jag ska göra det igen, snart. Hm.. perfekt fredagsmiddag tror jag. Längtar redan.

Degen jag använt kommer från Martins bok Surdegsbröd. Jag har ändrat lite i det. Detta är även mitt andra bidrag till Kalasgott's Februari Matutmaning.

För fyra lite mindre runda pizzor behöver du:
50 g rågsurdeg
10 g olivolja
130 g vatten
5 g jäst
250 g manitoba cream(vetemjöl)
5 g salt

Lös upp jästen i vattnet, tillsätt surdegen och olivoljan. Blanda ner mjöl, salt och knåda degen smidig. Låt kalljäsa i kylskåpet i ca 6 timmar.

Så här gjorde jag med gräddning och fyllning:
Sätt ugnen på 250 grader. Ställ in en plåt mitt i ugnen, utan papper. Kavla ut degen tunt på mjölat bakbord, så runt som möjligt(vilket inte alls blev särskilt runt). Lägg en annan plåt på spisen/annan plan yta och lägg på bakplåtspapper. Lägg pizzorna därpå, två i taget. Bred ut en msk tomatsås på vardera. När ugnen är klar, skjutsa in pizzorna från den ena plåten till den andra, varma. Låt pizzorna glida av och se till att de ligger platt på den varma plåten. Sätt klockan på tio minuter. När det återstår ca 3 minuter av tiden, ta ut pizzorna, och sprid ut ca 60-80 gram getost på varje. In i ugnen igen tills klockan ringer. Då ska getosten ha smält utan att ta färg och pizzadegen ska ha tagit lite färg samt blivit krispig. Så fort du får ut pizzorna ur ugnen, ringla över ganska rikligt med honung på dem. Smula över en nypa oregano och sprid ut en näve vintersallad över. NJUT i gott sällskap med ett fruktigt vitt vin i glasen.

Vintersallad: rödbetsskott, ruccola, machesallad och spenat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar