lördag 5 februari 2011

gul / röd kycklinggryta

Lite festligt faktiskt. Här kommer en kort beskrivning på hur det kan vara att bo med mig: jag sitter i soffan med laptopen i knäet och surfar runt lite på internet och kastar blickar på tvn lite då och då. Klockan börjar närma sig nio på kvällen. Pojkvännen snurrar runt på datorstolen, tittar på mig och frågar "Är du också hungrig?". På sätt och vis dum fråga eftersom jag alltid svarar "ja" på en sådan fråga, men eftersom vi åt lunch runt två den dagen hade hungern gjort sig påmind rätt länge. Vi kommer överens om att jag skulle bara steka upp kycklingfilén som vi tinat i kylen. Pojkvännen snurrar runt på stolen igen och återgår till det han håller på med. Han förväntar väl sig en halv stekt kycklingfilé och på sin höjd en liten sallad till det. Jag kan tänka mig att hans tankegång just då var något i denna stilen: " Äsch klockan är ju så mycket, vi behöver inte äta nåt speciellt. Jag nöjer mig fint med en liten bit stekt kyckling". 14,5 minuter senare kommer jag ut och ställer en tallrik framför honom. På bilden kan ni se hur den ser ut. Han kommentar var "herregud". Jag kan på sätt och vis förstå honom..

För två personer behöver du:
1-2 kycklingfiléer
1 liten bit vitkål (stor som ett decilitermått ungefär)
rapsolja
1 vitlöksklyfta
1 burk kokosmjölk
½ tsk röd currypaste
1 tsk knorrs kycklingkrydda
2 krm curry
Salt och peppar (socker om det blivit för starkt)
Paprikapulver för att få lite färg på såsen

Skär bort bort hinnor och rensa kycklingfiléerna fina. Skär varje filé i tio smala strimlor. Strimla vitkålen fint. Stek kycklingen i oljan och tillsätt vitkålen. Pressa i vitkålen och häll över en väl skakad burk kokosmjölk. Rör om och låt koka häftigt samtidigt som du tillsätter all kryddning. Smaka av och låt såsen koka tills den blir tjock. Servera med ris och krispiga grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar