lördag 8 januari 2011

magisk middag


När vi var uppe i Trondheim hos min pappa över jul, så bjöd Björg, hans fästmö, på de mest gudomliga revbensspjällen, eller ribbe som det heter på norska. Hon hade marinerat köttet i 3 dagar i bara salt och peppar. Sedan körde hon in det i ugnen och när hon tog ut det så slog hon på kniven på svålen, och det lät precis som man vill ha det. Luftigt, krispigt och fantastiskt. Det var sååå himla gott, jag ville inte att middagen skulle ta slut. Tillbehören var sås på skyn, kokt mandelpotatis (med smör och salt på), kokta morötter och broccoli, kokta ärtor och surkål. Såå himla gott. Jag mååååååste laga detta snart. Åh! Faktiskt något av det godaste jag ätit.

Middagen åt vi efter en tur på längdskidor. Så vi var bra hungriga!!!

2 kommentarer:

  1. Gjorde revben i julhelgen men kokte dem i ett par timmar och sen glazade dem och körde dem i ugnen. Sååå gott!!

    SvaraRadera
  2. Sofie: Ja visst är det gott! Åh jag måste laga detta, snart!

    SvaraRadera