onsdag 12 januari 2011

matigt och gott bröd fyllt av nyttigheter

Jag har aldrig, och jag menar verkligen aldrig, hittat på och bakat ett eget bröd utan recept. Aldrig. När jag var liten var jag riktigt kass på bakning och det skrämde mig länge från att ens försöka mig på att baka. För något år sedan började jag baka bröd igen och långsamt började jag bli riktigt bra på det också. Nu har jag surdegar igång och allt mjöl man kan tänka sig i skåpen hemma. Jag lärde mig. Och det genom att följa recept slaviskt. Hushållsvågen hjälpte mycket. Ju mer bröd man bakar ju mer börjar man förstå. Mängder, smaker, jäsmedel, jästider, stora hål, seg skorpa osv osv. Man börjar lära sig alla knep. Så häromdagen gav jag mig på det, att helt och hållet hitta på ett eget recept, och betyget blev bra! Alla här hemma gillade det. Det var matigt, grovt och mättande. Nästa gång jag ska hitta på ett eget recept ska jag pröva mig på att göra ett lite ljusare bröd.

Manitoba cream kan lätt bytas ut mot vetemjöl. Om du inte har en våg men vill ändå testa detta receptet så kan jag berätta att en dl mjöl väger ca 60 gram.

För två limpor behöver du:

Fördeg:
3 dl vatten, 37 grader
1 pkt jäst
180 g manitoba cream

Blanda ihop, se till att jästen löst upp sig, täck med plastfolie och låt stå i 30 minuter. Det ska vara bubbligt när det är klart.

Nu till själva degen:
50 g rumsvarmt smör
3 dl 37 gradigt vatten
120 g grovt rågmjöl
120 g dinkelmjöl
70 g valnötter
70 g torkade fikon (5 st)
10 g grovsalt (2 tsk)
1 dl solrosfrön (60 g)
1 dl krossade linfrön (42 g)
420 g manitoba cream (vetemjöl)

Tillsätt smöret och vattnet till fördegen. Tillsätt rågmjöl och dinkelmjöl. Blanda ihop hela valnötskärnor, finhackade fikon, salt, solrosfrön och krossade linfrön och tillsätt i degen. Blanda noga. Tillsätt vetemjölet och knåda in det. Täck över och låt jäsa i 40 minuter.

15 g mörk sirap
Mer manitoba cream

Knåda in sirapen i degen och knåda in så mycket mjöl så att degen blir smidig. Dela upp i två delar och rulla till avlånga limpor.


Låt jäsa på plåten under en bakduk i 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader under tiden.

Här har de precis jäst klart och stoppats in i ugnen. Man ser tydligt att de har jäst upp.

Sätt in brödet i mitten på ugnen och sänk till 150 grader. Låt det vara inne i 40 minuter, eller tills innertemperaturen är 98 grader. Sänk eller höj värmen under tiden beroende på färgen på brödet. Förvara invirat i handduk tills dess att man skär i det, då måste man förvara det i plastpåse. Kan frysas, allra helst då färdigskivat.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vill bara säga att jag har provat baka detta bröd och det är jättegott! Tack för att du delar med dig av dina recept =)

    Mvh Marie

    SvaraRadera
  2. Jag bakade detta bröd idag och det vart supergott! Tack för receptet :)
    MVG Fredrik

    SvaraRadera