onsdag 5 januari 2011

schweizerkorv

Detta är en rätt vi blev bjudna på hos min svärmor. Varken jag eller min pojkvän hade provat det tidigare, men helt sagolikt vad gott det var. Har man aldrig testat det förut är det helt klart så att man kommer döma rätten innan man smakat och tro att det är jättekonstigt. Men oj så bra allt gifter sig.

Jag använde en blandning av Slotts grovkornig och stark senap samt dijonsenap (mest för att slottssenapen tog slut). Jag använde liiite för lite senap, så nästa gång ska jag bre på rejält. Det kommer verkligen att bli en nästa gång, för detta är så himla gott.

För 6 portioner behöver du:
ca 1 kilo potatis
5 dl vispgrädde
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
Salt och peppar
Riven ost

800 g falukorv
ca 10 msk senap (välj styrka och typ beroende på vad du vill ha)

Skala potatisen och skiva tunt. Skiva löken tunt. Pressa ner vitlöken i en kastrull. Koka upp grädden däri och tillsätt potatisen. Lägg i löken. Salta (rejält) och peppra. Låt småputtra några minuter tills potatisen blivit lite mjuk. Se till så att det inte bränner i botten. Tillsätt 1 dl ost till kastrullen och häll ut allt i en smord stor form. Häll över mer ost över.

Kör potatisgratängen i ugnen i ca 1 timme på 100 grader. Höj till 200 grader när du börjar med korven.

Ställ korven upp mitt på skärbrädan och håll i ena änden. (Korven står upp som ett U.) Börja skära i ena änden och skär relativt djupa skåror. Fortsätt hela vägen. Då kommer den tidigare böjda korven bli rak, och lång (-här hade jag gjort misstaget att välja en för liten form, så jag var tvungen att ändå böja korven. Annars är det meningen att korven ska ligga rak, tvärs över formen). Bre senap på insidan av alla skåror och bre lite även ovanpå. Snåla inte. Man kan även strö ost över korven om man vill.

Lägg korven ovanpå potatisgratängen när den fått färg, och låt korven få färg. Servera direkt med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar