torsdag 10 mars 2011

formbröd


Det såg ut att bli så bra. Det luktade gott. Smakade sagolikt. Skorpan var fin, inkråmet mjukt och lent. Det såg ut att bli en väldigt bra ekvation. Men det sket sig. Utan ugnstermometer (dvs vi har en i en låda i köket som jag inte orkat packa upp än) så är det svårt att veta om bröd är klart. Väldigt svårt. Framförallt när skorpan är fantastiskt fin och lagom. Brödet var helt enkelt inte klart. Så himla synd. Och med den knapriga och rätt hårda skorpan som blev, så blev brödet omöjligt att skära i. Fullständig omöjligt. Till och med så illa, att jag tänker bespara er på den synen. Skorpan var hel och fin men inkråmet trycktes ihop under allt tryck och brödet gick från att ha varit stolta decimetern högt blev ynka fem centimeter efter att jag skivat det. Och degigt, såklart.

Men räds inte för det. Brödet var fantastiskt gott och skorpan underbart härligt. Receptet är det inget fel på. Se bara till att ha en ugnstermometer i närheten och dubbelkolla att brödet nåt upp till 98 grader innan du tar ut det. Just to be sure. Jag tänker inte ge mig. Jag ska baka det igen. Note to self: ugnstermometer är ett måste nästa gång, samt ugnsfolie så att brödet inte blir så knaprigt i skorpan (och därmed svårskuret). Jag och pojkvännen åt faktiskt upp brödet ändå. Eller i alla fall all skorpa. Med flingsalt på var den helt sagolikt god.

Planen med att baka brödet vara att få till några goda varma mackor i ugn till middag. Min favorittopping är: smör, champinjoner, mer smör, vitlök, persilja och ost. Så himla gott. Vi gjorde faktiskt varma mackor på några skivor. Gott, lite degigt och framförallt inte vackert. Men vi fick mat i magen, och då ska man inte klaga.

För en styck formfranska behöver du:
25 gram jäst
2.5 dl ljummet vatten
2 tsk honung
2 msk olivolja
nästan en msk flingsalt
3 dl rågsikt
3.5 dl vetemjöl

Blanda ihop vatten, olivolja och honung. Smula ner jästen i en bunke och häll över vätskan. Rör till jästen löst sig. Smula ner salt och arbeta in mjölet med en träsked/slickepott. Degen ska bli elastisk och fint. Låt jäsa övertäckt i 40 minuter.

Rulla till ett avlångt bröd och lägg i en smord och bröad form. Låt jäsa 30 minuter.

Sätt ugnen på 200 grader.

Pensla med vatten, strö över lite havssalt och snitta. Sätt in i ugnen i ca 30 minuter eller till brödet har en innertemperatur på 98 grader.

3 kommentarer:

  1. Helena: Jaa visst är det!

    SvaraRadera
  2. Hej, jag modifierade receptet lite och bakade dubbel sats, lät jäsa i bunke 30 min och i stället 40 min i formarna, hade ugnen på 275 grader i 10 min, lade ugnsfolie över och gräddade i ytterligare 40 min i 200 grader.

    Blev såå fina och välsmakande bröd, önskar jag hade kunnat fotografera, har nog aldrig tidigare fått till så fina bröd :-) fin skorpa och fluffigt invändigt, kalasgott :-) Det här receptet kommer jag använda igen, det blir ett stående :-)

    SvaraRadera