onsdag 9 mars 2011

den som väntar på något gott väntar aldrig för länge...


Jag äter sällan köttfärsås. Det har jag sagt förr. Det är så himla gott när man bara äter det sisådär en gång varje 2 månader. Idag blev det en variant som inte fick koka så länge, därav lite vätska (eftersom det inte kommer hinna koka bort) då jag kom hem från skolan kl 15 och ska springa iväg till jobbet klockan 18. Köttfärssås blir alltid godare ju längre det får puttra, men har man inte tid så får man göra sitt bästa.

För 6 portioner köttfärssås behöver du:

20 g smör
½ röd chili
3 små gula lökar eller 1 stor
600 g köttfärs
1 solovitlök
1 burk krossade tomater/hela tomater
1 dl vatten
2 msk tomatpuré
2 msk köttfond
2 tsk oregano
2 krm vitpeppar
½ tsk salt

Finhacka chilin och smält smöret i en stor gryta. Tillsätt chili och låt stekas i ca 2 minuter. Låt det inte ta färg. Tillsätt sedan hackad lök och köttfärs. Pressa i vitlöken, rör ner krossade tomater, vatten, tomatpuré, fond och oregano. Låt puttra under lock medan du sätter på kastrullen med pastavattnet och sedan kokar pastan. Dvs ca 25 minuter.

Krydda med salt och peppar. Smaka av. Servera med nykokt pasta.

Jag använde mig av Mutti tomater på burk. Passar bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar