söndag 27 mars 2011

kebabkött


Jag har nu alltså gjort hemgjort kebabkött för första gången. Väldigt nöjd med kryddningen, lite mindre nöjd med utseendet. Men detta var inte sista gången jag testade, den saken är säker.

För 9 mindre eller 5 större portioner behöver du:
850 g finmald blandfärs
2 msk fond
2 msk maizena
1,5 tsk vitlökspulver
2 tsk kebabkrydda
1 krm salt
1 krm malen svartpeppar

Sätt ugnen på 100 grader.

Blanda ihop alla kryddor med mjöl och fond. Rör ner färsen och se till att kryddorna fördelas jämnt. Lägg färsen på ett ark ugnsfolie och rulla till en rulle. Linda foliet hårt runt men låt ändarna vara öppna. Ta ännu ett ark papper och linda runt. Ändarna ska vara öppna så att saft kan rinna ut. Sätt in i ugnen på en plåt och låt stå i ca 2,5-3 timmar. Låt svalna något och sätt in i kylen. Låt stå över natten (detta är inget måste) och ta sedan fram. Ta bort folien och avlägsna fett och gelé som bildats på rullen.


Hyvla (om du kan) med en potatishyvel fina kebabremsor. För mig blev det bara mos så jag fick använda kniven och skära istället. Se vad som går bra för dig. Stek köttet i omgångar i en rejält het panna i olja. Servera (eller lägg i en form i kylen för framtida "snabbmat").


Jag hade en kebabsås till och sallad. Kebabsåsreceptet som du hittar på ovansidan av turkisk yoghurt paketet är gott!

1 kommentar: