måndag 14 mars 2011

matbloggar

Mer på veckans tema inspiration. Matbloggar. En väldigt fin källa när inspirationen tryter. Jag läser väääldigt många som du kanske ser nedan. Min pojkvän tycker att det är överdrivet många, men jag gillar det! Älskar inspirationen som alla ger.

Matplatsen - Härliga Victoria delar med sig av sitt kulinariskt rika liv på ett eget och ytterst härligt sätt.

Helena Ljunggren - Blandar vackra fotografier med djupa texter. Inspirerande.

Kryddburken - Husmanskost när det är som bäst. Linda är bra på att förklara på ett sätt (både med text och bild) som kan få de mindre vana i köket att laga rejäl och ibland avancerad mat.

Pickipicki - Tina tar härliga bilder och bjuder på mat från alla möjliga kök runtom i världen. Färgsprakande och fräscht.

Kalasgott - Jennie fotograferar fin och god mat på ett sätt som kan få alla att bli hungriga.

Klara Desser - GI/LCHF inspiration. Kokboksförfattaren visar oss färgglad, fräsch, nyttig och enkel mat. Hon kan få vem som helst att få dåligt samvete för helgens pizza och dricka (vilket är en bra sak anser jag ;) )!

Hurmorsorna - Två härliga kvinnor mitt i livet som delar med sig av långkokta huvudrätter, söta efterätter och allt därimellan. Kul att de lagar mer än bara "det gamla vanliga".

Lifezone - Sveriges LCHF-representant nummer ett, enligt mig. Hon kan det, hon gillar det, hon lever det! Efter en stunds läsning på Moniques sida, skippar de flesta pastan till kvällens middag - skulle jag gissa.

Get it on - mycket gott. Godis, bullar, pizza, pasta och så vidare. Letar du noga kan du även hitta en hel del recensioner på bra restauranger runtom i Göteborg.

Mat såklart - Lina bloggar om nyttig, bra, färgglad och sund mat som lockar i alla fall mig till att laga lite nyttigare mat. Hennes BBQ-kyckling med lime och vitlök är rysligt god.

Tänk om jag ändå hade en blogg... - härliga tårtor (du bara måste kolla in dem, vilka kreationer!) och bra middagstips om vartannat. Kul läsning.

Pain de Martin - bra texter, bra recept och bra bröd. Säg någon som inte testat hans bröd? Han och jag gör inte på samma vis när vi bakar bröd med surdeg (jag gör som Heléne) men jag har ändå testat flera av hans många bröd med ett mycket gott resultat.

Brödpassion - en fransos med ett bageri i Stockholm. Inspirerande och kul. Gisses vad han kan sitt bröd/bakverk. Kika in på torsdagar och tävla i hans roliga tävling vetja!

Matverkstan - Mikaela bloggar om katter, jordnötssmör, frukostar, mellanmål, frukt och annat roligt. Alltid roligt att se vad hon uppdaterat sedan mitt senaste besök.

Emmas kök - fin trevlig mat på fina bilder. Tyvärr uppdaterar hon ganska sällan, och ibland kan inläggen kännas lite strama, men jag gillar bloggen ändå. Alltid kul att läsa bloggar när något nytt kommit in.

Linnéas skafferi - Linnéa, som just nu jobbar på en bok om jag förstått det rätt, bloggar omsorgsfullt och genomtänkt. Inte jättemånga inlägg per vecka, men de som är lyfter upp rejält. Fint, fina bilder och god mat.

Söta saker - Sött, sött, sött. Jag äter inte så mycket bakverk/efterrätter/kakor/godis osv men det är ändå kul att kolla in då och då. Hon uppdaterar ofta (herregud kvinna, hur mycket kakor får du i dig egentligen?) och det är inte alltid jag hinner/orkar läsa igenom allt nytt. Dock är det alltid på hennes sida jag letar när jag vill baka något sött. Så hon får ändå gott betyg av mig!!

Om jag var din hemmafru - sjukt rolig, "vuxen" och inspirerande läsning. Cool mat, lite excentriskt och galet. Jag älskar det!

Tre tjejer i köket - jätteroligt att de kommit igång igen. Här kan man läsa allt om resor, vardagsmat, vintips och bakidéer. Alltid roligt!

6 kommentarer:

  1. åhh vad roligt att jag fick vara med, tack så jättemycket :D

    var det svårt att läsa till systemvetare?

    SvaraRadera
  2. Mikaela: Tack själv för all bra läsning.

    Svårt och svårt. Jag tycker matte är svårt och andra har svårt för engelska. Jag gillar logiskt tänkande, såsom programmering (vilket man sysslar mycket med första året) och engelska (vilket en del böcker är på). Visst kan det vara mycket att göra, precis som i andra utbildningar, men jag tycker att det är kul.

    Min pojkvän är avundsjuk. Han läser till lärare (historia och geografi) och hans utbildning just nu är bara läsa, läsa, läsa. Vi "Gör" mer. Det han är avundsjuk på är att jag direkt vet om jag gjort rätt eller fel, eftersom datorn säger det till mig efter allt jag gör. Han kan ju sitta och läsa och uppfatta något fel, och inte veta om att han har fel förrens efter tentan. Jag får ju svar direkt, eftersom antingen funkar det, eller inte.

    Du måste gilla att sitta vid datorn, för det gör man mycket.

    Har du fler frågor så shoot :)

    SvaraRadera
  3. Tack så jättemycket för dina fina ord om min blogg! Så glad jag blev.
    Vilka underbara potatisrosor du har gjort, precis sånt där som jag gillar att pilla med.. =)

    SvaraRadera
  4. Ann: Tack själv för all fin läsning och alla fina tårtor jag hittar inne hos dig. Verkligen inspirerande! Ja visst är det kul att pilla :)

    SvaraRadera
  5. Oh vilken bra blogg du har!! Verkar vara mycket bra här!!

    Tack för titten!

    Mvh Therese

    SvaraRadera
  6. Therese: Åh tack för den fina kommentaren. Det värmer! :) /U

    SvaraRadera