tisdag 1 mars 2011

mina brödstubbar

Veckans tema är ju frukost och idag bjuder jag på ett gott frukostbröd! Jag rekommenderar att du testar det, det var jättegott :)


Det är så himla givande att baka bröd utan recept. Kolla vad man har i skåp och kylskåp, knåpa ihop något som ser ut som ett skapligt recept och sedan sätta igång med bakandet. Jag älskar att göra så, i alla fall med just bröd. Med mat hittar jag helst på när jag väl står där vid spisen. Men bröd behöver lite mer eftertanke. Receptet hittade jag alltså på i förväg och sen testade jag att göra degen. Det enda jag la till när jag stod vid bunken var ett till kryddmått salt!

Jag är så nöjd med detta receptet. Det är helt löjligt gott, nyttigt så det förslår och har en fantastisk doft. Ska jag vara ärlig så gick jag och sniffade på degen i kylskåpet flera gånger under kvällens lopp. Gick tillochmed och la mig extra tidigt, bara så jag kunde gå upp på morgonen och baka ut brödet.

Nästa gång jag bakar det ska jag nog ta ett krm mer av vardera krydda, byta ut fikonen mot aprikoser (och hacka dem finare) samt ta lite mer nötter. Brödet var verkligen bra. Pojkvännen var väldigt nöjd!!

För 15 st bröd behöver du:
½ dl vetekross
40 g torkade fikon, dvs ca 3-4 st
4 dl vatten
10 g jäst
½ dl rågsurdeg (mest för smak)
1 dl turkisk yoghurt
2 msk honung, 30 g
1 msk olivolja
2 krm brödkryddor
3 krm salt
120 g manitoba cream, 2 dl
360 g rågsikt, 6 dl
60 g hasselnötter, 1 dl

ca 1 dl dinkelmjöl/vetemjöl/rågmjöl

Koka upp 1 dl av vattnet. Lägg vetekrosset i en bunke och slå över vattnet. Hacka fikonen fint och tillsätt de också(så mjukas det upp lite). När vattnet svalnat, tillsätt jäst, resten av vattnet och surdegen. Rör om noga och tillsätt sedan yoghurt, honung, olivolja och kryddorna + salt. Rör noga och tillsätt sedan allt mjöl. Hacka hasselnötterna något och tillsätt sedan till degen. Rör ihop degen med en slickepott. Den ska vara ganska kladdig. Ställ bunken i kylen över natten (min stod i 12 timmar).

På morgonen, ta ut degen, och knåda in dinkel/råg/vetemjölet i den. Den ska inte vara så kladdig längre. Väg och dela degen i 15 lika stora delar. Platta till och kavla ut varje del. Alla behöver inte se likadana ut, det är inte så noga.

Låt jäsa övertäckt i 1 timme. Sätt sedan in plåten i ugnen på 250 grader. Tills de fått fin färg. Ca 10-15 min. Låt svalna under handduk och förvara sedan i plastpåse. Går bra att frysa (jag gillar att äta dem delade på mitten, och då är det smartast att skära itu dem innan man fryser in dem).

Jättegoda med smör och ost eller philadelphiaost och skinka. (Det sistnämnda äter jag alltid direkt efter mina gympass. Åh så gott. Godast är med dubbelmacka och då är ju detta brödet perfekt.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar