måndag 7 mars 2011

ny vecka = nytt tema

Veckans tema är alltså inspiration. Detta är ett väldigt roligt tema tycker jag. Inspiration behöver vi alla då och då. När vardagens känns väldigt tråkig och alla middagar är återkommande recept. Det är alltid roligt att prova något nytt, och lyckat(!). Det är inte alltid så svårt som man kan tro. Du kanske redan har alla ingredienser hemma och det tar nog lika lång tid att laga som den där spaghettin och köttfärsåsen /pastan och köttbullarna/ korvstroganofen. Våga. Du kommer inte ångra dig. Först ska jag presentera alla tvserier/annat på tv som inspirerat mig till att laga god, nyttig, ny och spännande mat.


De serier som jag sett mest är nog med självaste Jamie Oliver, vars bok jag köpte nyligen. Den har jag gått och klämt på i affärerna innan jag till slut tog tag i saken och köpte den. Men kokböcker ska vi prata om en annan dag. Idag handlar det alltså om TV. De flesta vill nog inte erkänna hur länge de faktiskt kollar på TV varje dag/vecka, men det kan bli en hel del för vissa. Kan jag tänka mig. I alla fall för mig och min kära sambo. Vi är riktiga TVnördar och tillsammans har vi nog sett hundra TV-serier. De ni. Vet inte om man ska skratta eller gråta, med tanke på hur mycket annat, produktivt, vi hade kunnat göra under alla dessa hundratal, säkert tusentals, timmarna framför stundens favoritserie. Jag antar att många svenskar inte har missat Halv Åtta Hos Mig, Vad blir det för mat?, Sveriges Mästerkock, eller den utländska Masterchef för den delen.

Andra favoriter jag har är Top Chef, vars alla åtta säsonger jag sett!! Nåväl, nummer åtta pågår just nu. Jag håller verkligen tummarna för en nionde säsong. De kan ju inte sluta nu! Här snackar vi om rolig tv. Det är väldigt inspirerande och spännande.


Andra mysiga reseprogram som Jamie Does.. där Jamie Oliver åker runt och besöker en massa länder och försöker anamma deras matkultur. Han besöker även Stockholm. Väldigt roligt att se. Den där tomat och chorizosalladen som han slänger ihop i Spanien-avsnittet ser ju ut att vara ruskigt god. Den ska absolut testas någon gång. Gordon Ramsay har en liknande, Gordons Great Escape, där han åker till Indien och lagar massor av god mat. Och på tal om mister Ramsay, så finns det ju många olika TV-serier med honom i spetsen. Amerikanska Masterchef, The F-Word och Kitchen Nightmares för att nämna några.

Jamie Oliver har ju haft en herrans massor av program. Som nya Middag på 30 minuter som jag inte hunnit kolla in än. Verkar väldigt intressant i alla fall.

Men nu ska vi inte bara tala om män. Det finns även fantastiskt duktiga kvinnor, som Tina Nordström, vars program förr i tiden var helt klockrent. Jag satt bänkad som 9åring framför hennes härliga nuna och fina maträtter. Riktig inspirationskälla. Detsamma kan jag säga om Nigella Lawson. Hennes härliga sätt smittar verkligen av sig.

1 kommentar:

  1. Vart ser du Top Chef? Det är väl bara 1-5 som har sänts i Sverige?

    SvaraRadera