lördag 24 oktober 2009

Kebab


Idag åt jag och min pojkvän kebab, eller kanske ska jag säga gyros, till lunch :) Supergott, enkelt och precis lagom portioner!

3oo g fläskkött i strimlor
1-3 msk gyroskrydda
8 minitortilla
En halv gurka
Sallad/Ruccola dyl.
Rödlök
Ev. Paprika/Tomat etc.

Sås alternativ ett:
3 dl Matlagningsyoghurt/creme fraiche
2 klyftor pressad vitlök
Salt och peppar

Sås alternativ två:
2 dl Matlagningsyoghurt
1 klyfta pressad vitlök
Några få matskedar chilisås
Några få matskedar majonnäs
Ett knivsudd cayenne
2 droppar vitvinsvinäger
Salt och peppar

Stek köttet i massor av smör och smaka dig fram med gyroskryddan (jag "råkade" slänga i ca 5 msk och det blev inte så lyckat och väldigt starkt, så jag fick försöka pilla bort så mycket krydda som möjligt, då var det godare). Hacka/finhacka grönsakerna så länge. Servera (varma) torillas med kött och grönsaker. Servera med valfri sås. Jag tyckte det var allra godast att blanda och ta lite av båda såserna.
Min sås till vänster och pojkvännens till höger. Dock var
det godast att ta lite av båda på sin tortilla :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar