lördag 10 oktober 2009

Lördagsmiddag

Lördagsmiddag, blev Fyllda paprikor och morotskaka till efterätt.
Det blir inget recept på fyllda paprikor, det är ju en sån sak som man bara slänger ihop, vi hade nötfärs, champinjoner, vitlök, oregano, fetaost och bulgur i bland annat! Enkelt och gott.



Men efterrätten alltså, ojoj va gott. Gjorde Linas Morotskaka. Supergod. Nästa gång ska jag dock ha i Ännu mer morötter och skippa mandeln, bara för att se hur det blir. Jag tyckte att det var jättegott, men jag vill även se hur det är utan. Ska kanske även ta dubbel sats toppingen, det är ju så gott.
8 Stora portioner eller 12 Små.

Kaka
200 g morötter (jag tog ca 250g)
200 g mandel
Skalet av en citron
4 ägg
1 krm salt
1 1/2 dl strösocker
1 3/4 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Skala och finriv morötterna, kör mandeln i matberedare tills den blir till ett smul (som du ser på bilden lät jag det bli liite mer tuggmotstånd i, men det är en smaksak). Skrubba citronen och riv skalet fint. Vispa äggvitor och salt till en fast maräng. Vispa gulor och socker till en luftig smet. Blanda mandel och mjöl, rör ner detta i äggulorna. Rör i morot och citronskal. Vänd i äggvitan. Smörj en form med löstagbar botten (ca 24 cm). Häll i smeten och grädda kakan mitt i ugnen ca 30 minuter. Låt svalna.

Topping
200 g philadlephiaost
1/2 dl florsocker (jag tog dubbelt)
1 msk citronsaft+ skalet av en citron (jag tog dubbelt)
Citron eller limeskal till garnering

Blanda ihop ingredienserna till toppingen och bred den över kakan. Garnera med rivet skal av citron eller lime.

1 kommentar:

  1. MMm så gott det ser ut!!! och snyggt med grönt på morotskakan, det ska jag ha nästa gång jag bakar en!!

    /Vickan
    www.matplatsen.org

    SvaraRadera