torsdag 8 oktober 2009

Lagom ambitiös middag.


Jag var ambitiös. För ett tag sen. Kanske en månad sedan. När jag stod i köket i timmar och gjorde vårrullarna. Då var jag ambitiös. 89 st. Idag är jag inte lika ambitiös. Men visst, jag friterade dom. Gjorde en sås. Skar paprika. Lagom ambitiös middag en torsdag som denna. Det haglar ju utanför fönstret. Då får man vara lite lat.

En god enkel och lagomt kryddig sojasås som passar bra till asiatiska rätter och framförallt till vårrullar. 4-6 portioner.

1 tsk olivolja
2 cm purjo (kan uteslutas)
½ tsk sambal olek
1 tsk worchestersauce
1,5 dl soja

Skär prujo i små bitar och fräs i oljan. Häll i resten av ingredienserna och låt koka upp. Serveras kall/varm/ljummen till diverse asiatiska rätter.


Och här kommer det, mitt recept på minivårrullar. Ja det är mycket ingredienser och ja det är invecklat, men ja det är värt det!

1 röd chili , urgröpt och finhackad
2 - 3 msk finhackad ingefära
2 finhackade vitlökklyftor
1 morot , skuren i små bitar
½ knippa salladslök , skuren i smala slantar
410 g böngroddar i vatten
227 g skivade bambuskott , gärna skär ännu mer
300 g vitkål , fint strimlad

200 g nötfärs
1 tsk vitpeppar
1 tsk mald , torkad koriander

ca 80 ark vårrulledeg ( 215 x 107 mm)
1 uppvispat ägg

Skölj bambuskott och groddar i kallt vatten i ett durkslag. Låt rinna av och blanda med resten av grönsakerna i en bunke. Om du vill ha finfördelade grönsaker går det bra att mixa. Jag tog en stavmixer och mixade hälften, blandade om väl och fick vårrullar med tuggmotstånd, som både hade finfördelade grönsaker och några bitar.

Stek köttfärsen i lite matfett, finfördela den så gott de går. Lägg sedan i bunken med grönsakerna, krydda och låt svalna. Rör sedan om ordentligt.

Ta isär arken och lägg upp ett på en skärbräda. Använd ett matskeds mått för att lägga på fyllningen längst ner i mitten på arket. Då vet du att det blir lika mkt på varje. Rulla ett varv, tills all fyllning är täckt, sedan vik in kanterna på båda sidorna (ca 0,5 cm) och rulla sedan fram tills det bara är en cm kvar av arket. Pensla då med uppvispat ägg och rulla klart. Platta till kanterna lite så att de ligger tätt på vårrullen och inte går upp när man friterar.

Lägg vårrullarna på en tallrik i väntan på fritering. Värm då upp frityrolja i en kastrull, gärna rätt djupt, och lägg i 3-6 vårrullar åt gången beroende på storleken på kastrullen ( använder du en fritös är det lite annorlunda). Fritering kan ta 2-6 minuter beroende på värme och hur mycket färg man vill ha. Använd en hålslev i stål.

Lägg upp på papper och låt rinna av. Serveras direkt.


Vårrullarna går bra att frysa, innan man tillagar dom. Sedan kan man ta ut hur många man nu vill ha, micra dom i två sekunder, och fritera/stek. Du kan även skippa micon men då är risken att dom blir kalla inuti.

Vårrulledegen jag använt köpte jag på en asiatisk butik. Degen köpes fryst. Den jag köpte heter TYJ Spring Roll Pastry och var mycket lätt att ta isär och gick inte sönder. Paketet var på 550 g och innehöll 40 ark 215 mm x 215 mm stora. Jag delade dem på hälften och fick då 215 mm x 107 mm ark, vilket är precis lagom om man vill göra små vårrullar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar