lördag 10 oktober 2009

Måndagsmiddag-bättre sent än aldrig.


I måndags åt vi gott. Jag har bara varit för trött och upptagen i veckan för att slänga upp receptet och bilder. Konstigt med tanke på hur många Andra recept jag orkat slänga upp. Hur som helst. Gott var det och tyvärr blev det inte en så bra bild på resultatet, för att klockan hann bli så mycket och nuförtiden är det allllllltid mörkt vid middagstid. Både mysigt och aningen deprimerande. Jag gillar ljus, framförallt när jag tar kort på mat och när jag pluggar. Har faktiskt svårt att få något gjort när det är så mörkt.

Något tråkiga bilden på resultatet. Men gott var det i alla fall, verkligen.
Kan ha glömt lite grann av receptet, det var trots allt några dagar sedan. Tror dock jag fick med allt. För ca 3-4 personer.

1 morot
2 potatisar
1 kålrot
1 rotselleri
1 palsternacka
3 kycklingben (onödiga kycklingbitar som knappt innehåller något kött men som ändå kostar typ 29 kr kilot som man liksom måste köpa. Godast i sådana här sammanhang)
1 gul lök
1 dl olivolja
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 bit ingefära
Några kvistar timjan

Skala morot, potatis, kålrot, rotselleri och palsternacka. Skär alla i lagom små/stora bitar. Jag skar stora munsbitar av potatisen och moroten. Strimlade palsternackan och skar lagom stora bitar av kålroten. Rotsellerin bör hackas rätt smått (tänk sockerbit). Mixa skalade vitlöksklyftor med en chili (inkl kärnor), skalad ingefära, och timjan med olivoljan. Behövs inte mixas helt slät. Dra av skinn och fett från kycklingen och doppa och gnid in med den goda oljan. Placera ut i en ugnsform. Blanda sedan alla rotsaker med olivoljeblandningen och häll sedan allt kring kycklingen. Ställ in i ugnen i ca 1 timme. Efter en halvtimme, lägg i skalad klyftad lök och häll bort överflödig vätska/olivolja som samlats i botten av pannan och rör sedan om så allt får lika mycket färg. Servera med någon god dipp.

Vi hade smaksatt créme fraiche till och jag föredrog
tomat och basilika, men det är en smaksak :)

Förövrigt var det en supergod kryddblandning : timjan, vitlök, ingefära och chili.
Kan tänka mig att göra många rätter med samma smaker.
Man kan nog om man vill utesluta ingefäran utan större problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar