torsdag 22 oktober 2009

Tandoori kyckling med bulgur.

Om du frågar någon i min familj, någon av mina bröder, ena broderns flickvän, mamma, mammas pojkvän, min pojkvän, jag etc så kommer nog alla svara att detta är deras favoriträtt. Det är ganska bra betyg det. Nu är det bara dags att bjuda pappa och hans flickvän på detta! Ska bli skoj. Hursomhelst detta är nog sådan mat som alla svenskar inte äter speciellt ofta, och det är just därför man ska prova det. Jag har gjort detta jättemånga gånger och när jag en gång gjorde det till min bror och hans kompisar, så blev jag utropad i vardagsrummet där dom satt och mumsade och fick höra en kör säga "tack för den goda maten". 15 personer alltså. Rätt bra betyg det också. Så jag tipsar dig, Prova detta. Du kommer inte ångra dig.


Och jag skäms lite. Jag har aldrig kunnat ta en bra bild. Det gååår inte. Och ändå är detta vacker mat med massor av färger. Aja här följer tre halvdassiga tråkiga bilder på världens goaste mat:
Receptet då.

För fyra personer:

4 kycklingfiléer
2 dl matlagningsyoghurt
Minst 2 msk tandooripaste (går även att använda tandoori krydda på burk om man inte har tillgång till paste)

Bulgursallad:
4 portioner bulgur
Broccoli
3 morötter
2 msk olivolja
1 stor burk kidneybönor, går även att använda stora vita bönor
Salt
Peppar

Dressing:
0,5 dl färska myntablad
1 tumstor bit ingefära, gärna mer
2-3 vitlöksklyftor
½ röd chili
1 dl (äppelcider)vinäger (ska du dubbla receptet, smaka dig då fram, kan bli lite väl syrligt annars)
1 dl olivolja
2 msk sweet chili sås (kan uteslutas)

Minst 1-2 timmar innan:
Blanda ihop yoghurt och paste. Skär av hinnor och fett från filéerna och blanda med marinaden. Låt stå övertäckt i kylskåp fram tills tillredning.

Mixa alla ingredienser till dressingen och förvara i kylskåp fram tills servering.

Koka bulgur enligt anvisningarna på förpackningen. Bulguren går utmärkt att vila i kastrullen i ca en halvtimme, så gör den först.

Sätt ugnen på 200 grader.

Ta ut kycklingen, låt de mesta av yoghurten vara kvar, lägg i en ugnssäker form och tillred i ugnen i 20-30 minuter. Skär i den tjockaste filéen för att vara säker att den är genomstekt. Låt sedan kycklingen vila medans du gör klart de sista.

Skala och skär morötterna i mynt, woka snabbt med olja och tillsätt sedan önskad mängd broccoli. Tillsätt väl sköljda bönor och bulgur och blanda väl. Salta och peppra.

Lägg upp bulguren i ett vackert fat. Skär kycklingen i smala skivor och lägg över. Skeda över lite av dressingen och servera resten bredvid. Perfekt måltid, behövs inget mer, bara något gott att dricka.

Nytt för idag: Jag provade en ny bulgur (mest för att affären inte hade det jag ville ha) och man kokar den på samma sätt som min favorit, men den var faktiskt inte lika god. Jag får hålla mig till min favorit så gott jag kan i fortsättningen.

Nytt för idag var även att jag serverade en god tomat och paprikasalsa till. Mycket gott.

5 kommentarer:

  1. Hej! testade receptet på möra kycklingfileer för ett tag sen, supergott! Blev en klar favorit hos oss :)) Igår köpte jag färska kycklingfileer så nu är jag på jakt efter nåt att göra med dom. Det lutar åt att göra din tandorikyckling ikväll, ser himla smarrigt ut. Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  2. Hej. Vad roligt att du provar och kommenterar :) Härligt. Ja visst är det gott. Ja prova detta receptet, det är att döda för (om man gillar sådana smaker vill säga. Ha det bra
    /Ulrika

    SvaraRadera
  3. Bokmärker och ska prova vid tillfälle, tack för ett bra tips! :-)

    SvaraRadera
  4. Är detta något en klarar att göra på 2 h om en är 2 pers, men lagar mat för massa folk tror du???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå absolut. Se bara till att kycklingen är marinerad i förväg.

      Radera