måndag 29 november 2010

en god rätt att stoppa i lunchlådan


Ibland lagar jag mat som hamnar direkt ner i matlådan. Ofta är det pasta eller ris. Denna gången blev det en variant av pasta som jag aldrig testat förr. Köttfärs och pasta äter jag bara om det är typ köttfärssås eller lasagne, men denna gången gjorde jag något nytt och det blev jättegott. Nu har vi tio gigantiska luncher i frysen. Alltid bra att ha. Låt inte såsen koka för länge, jag lät den koka lite för länge och då hann den nästan koka bort helt. Så håll koll på den, annars kan det bli torra lunchlådor. Jag räddade det dock med lite mer grädde (efter jag tog kortet, så luras inte av att det ser torrt ut).

För tio stora portioner behöver du:

1000 g pasta
1 gul lök
300 g champinjoner
600 g nötfärs
2 vitlöksklyftor
1 msk rapsolja
100 g Castello Black (släng gärna i 50 g till för mer smak)
2 st mörk oxbuljongtärningar
3 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
100 g broccoli (eller något annat grönt)

Koka pastan. Under tiden, fräs finhackad lök med skivade champinjoner och köttfärs. Pressa i vitlök när det stekt klart. Smula ner ädelost, buljongtärningar och häll på grädde och mjölk. Eventuellt lite vatten. Låt puttra ihop sig. Häll av pastan och blanda med såsen. Rör ner något grönt, typ broccoli. Servera tio hungriga vargar eller gör tio stora luncher!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar