torsdag 11 november 2010

perfekt för lunchlådan

Jag har skapat en ny kategori här på bloggen: Perfekt för lunchlådan. Här hamnar recept som faller under kategorin "gott att värma". Det innebär även att det går bra att frysa dessa måltider.

Jag gör såhär ibland, lägger till en ny kategori som jag känner att jag inte kan vara utan. Det betyder att jag varje gång går tillbaka, sida för sida, här på bloggen, och lägger till alla passande recept. Det kan bli en del. Denna gången blev det 34 stycken. Och med tanke på att jag nästan slänger upp ett inlägg per dag nu för tiden, så kommer denna, liksom alla andra kategorier, att fyllas på i jämn takt. Anledningen till att jag har sådan hög uppdatering på bloggen just nu är helt enkelt att jag lagar en himla massa mat nu för tiden. Det bakas, fixas lunchlådor (därav kategorin), lagas middag och så vidare nästintill varje dag. Så trots ett inlägg per dag så sållar jag bort en hel del recept som inte platsar på bloggen. Jag hoppas att du som läsare inte anser att kvaliteten blivit sämre för att kvantiteten ökat?! I så fall, hojta till, så ska jag försöka lugna ner mig lite. Om inte annat så ökar ju kvaliteten på allt jag gör, ju oftare jag gör det, så tekniskt sett borde ju kvaliteten öka hela tiden. Eller hur? Nej nu kommer jag ifrån ämnet känner jag, tillbaka till introduceringen av kategorin Perfekt för lunchlådan.

Ris, bulgur och främst pasta innehåller de allra flesta recept som hamnat i denna kategori. Kokt potatis går sällan bra att värma, däremot går mosad potatis eller potatisgratäng bra. Pasta är helt klart överrerepresenterad, där just lasagnen i alla dess olika former finns med ett flertal gånger. Men jag gillar att värma lasagne, det är gott och enkelt att äta ur lådan. Carbonaran blir god att värma den också! Maten måste inte värmas, jag har med några rätter som ska äta kalla. Jag har även med piroger, som inte är en maträtt i sig, men ändå är utmärkt att värma i micron.

Det är en annan sak jag har tagit hänsyn till, att det ska vara lätt att äta ur lådan. Dvs bort faller rätter med kött med ben. Bort faller även rätter där kallt och varmt blandats, och som inte kan värmas igen. Det innebär även att jag inte har med några soppor, då jag märkt ganska tydligt att de alltid är kvar sist i frysen. Det är helt enkelt bökigt att ta med sig.

Det blir heller inga panerade eller friterade rätter eller rätter med nötter. De gör sig inte så bra i micron.

Mitt tips för alla lunchlådor, är att om lådan är fryst, så låt den tina över natten i kylskåp. Det blir allra bäst så, och sedan går det snabbare att värma på jobbet sen när man är hungrig. Och helt ärligt, visst har vi alla glömt lådan hemma för att man varit så trött och seg på morgonen. Står den bredvid mjölken och osten i kylen så är det svårare att glömma av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar