tisdag 16 november 2010

dillabröd

Jag kunde inte baka när jag var ung. Helt ärligt. Det var en omjölighet. Jag har alla möjliga (ikke allvarliga) men efter min uppväxt som har med bakning att göra. Bland annat tycker jag inte om kardemumma än idag, sedan jag när jag var 10 år gammal bakade äckliga muffins med 1 dl kardemumma i. Huu.. En annan gång, när jag kollade på Hajen på tv (av någon anledning minns jag det) bakade jag kanelbullar. Eller något som det i receptboken i alla fall stod kanelbullar. Mina blev mest stenhårda små gifflar typ. Nej baka har aldrig varit min starka sida.

Till nu. Nu får jag ångest om jag inte hinner baka tillräckligt ofta. Jag bakar i tid och otid. När jag bakade började igår var klockan 23:38 och jag hade ett dillbröd på jäsning. Ja men ni förstår! Jag är lite tokig. Framförallt när det är tenta, eller som idag då, rapportinläming, så tenderar ett litet bakmonster krypa fram i mig och ta över. Jag går likt en robot in i köket, gärna efter 23 på kvällen, stänger dörren och smider mumsiga planer. Kort sagt, jag har blivit bättre på bröd. Nu är det surdeg som gäller. Kalljäsning, vikning och allt vad det innebär. Jag har helt enkelt lärt mig att följa recept, och därmed börjat lyckats med bröd. Just nu är det alltså dillbröd på G och jag undrar vad som ska bli till middag imorgon. Lax och nybakt dillbröd har jag ju kommit fram till. Men utöver det... Hm.. Vi får se, jag återkommer nog med en rapport. Hursomhelst, här kommer ett recept på dillbröd. I orginalreceptet ska man ha 15 g naturellt havssalt och 50 g dill. Jag har ändrat lite och använt mig av dillsaltet istället. Annars har jag följt receptet. Receptet kommer från Bröd från Brunkebergs Bageri av Heléne Johansson.

Och du, de är endast på 100 kalorier per styck! Det gillas starkt.


För 30 små kuvertbröd behöver du:
500 g vatten
15 g jäst
300 g rågsurdeg
600 g vetemjöl (jag tog manitoba cream)
150 g durumvetemjöl
20 g brödsirap (jag tog mörk sirap)
15 g dillsalt
35 g dill (jag tog fryst)
100 g riven god ost. Använd typ västerbotten eller cheddar

Blanda alla ingredienser utom saltet, dillen och osten och arbeta i minst 15 minuter med maskin (eller dubbelt så länge för hand). Tillsätt saltet och dillen. Arbeta in i 5 minuter. Tillsätt osten. Arbeta in den. Låt degen vila i bunken i en halvtimme.

Forma degen till 30 små bollar. Tryck till på sidorna på bröden och rulla till spolformade frallor. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa i 1,5 timme eller i kylen över natten.

Sätt ugnen på 225 grader.

Mjöla och snitta bröden. Ställ in i ugnen och tillför vattenånga (antingen genom isbitar i en tom varm plåt längst ner, eller med en sprayflaska).

Grädda i 12-15 minuter. Låt svalna på galler. Avnjut med fisk eller skaldjur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar