söndag 7 november 2010

julbak redan?

Det verkar som om alla i matbloggsvärlden har fått julfnatt. Alla bakar lussekatter, griljerar skinkor och köper julpyssel. Inget ont om det. Jag förstår er. Älskar man en högtid, och speciellt maten, så är det lätt att man kan längta ihjäl sig. Men jag är inte en av de människorna. Jag avskyr all svensk traditionell mat vid alla högtider. Sill, Janssons Frästelse, prinskorv, gravad lax osv är saker som får mig att rysa. Det är helt enkelt inte gott.

Men i år så har jag bestämt mig, jag ska bannimej älska julmaten. Därmed får några ändringar göras. En potatisgratäng ska göras sida vid sida med alla andras älskade Janssons Frästelse. Hemgjorda köttbullar utan kryddpeppar ska rullas. Hemgjord rödbetssallad ska göras. Det har visserligen inget att göra med att jag inte gillar köpt, men det är roligt att göra egen. Det ska bakas eget vörtbröd, även det bara för att det är kul. Men.... nu gör jag ju precis som alla andra bloggar. Pratar om julen och all mat. Nåväl till saken. Jag har kommit på lösningen på prinskorvsproblemet. Varken mamma eller jag tycker det är gott, det är nog bara min pojkvän som jublar när han ser dem. Så jag är såå fyndig, ja jag tycker faktiskt det, och kom på en suverän lösning.

Let me introduce, the chorizo-prinskorv:


Tadaaa. Skär långsmala chorizokorvar i 3 bitar (dvs prinskorvslånga). Kryssa ändorna och stek. Ställ fram på julbordet och låt alla njuta av riktig korv på julen, istället för den dassiga vanliga prinskorven.

Så för att testa min teori, provlagade jag detta samma kväll som jag kom på det. Och mycket riktigt gick det superbra. Serverade med senap och ketchup och mos (med liite vitlök i). Detta kommer klart att hamna på vårt julbord.


Detta är korven som jag använt. Väldigt god och som ni ser, hög kötthalt!! Ca 8 korvar i varje paket. Ganska dyra men helt klart värt det. Enda negativa är att det inte finns någon näringsdeklaration på dem, det gillas inte. De får därför bara 4,5 av 5 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar