torsdag 11 november 2010

oktoberlevain

Jag slängde ihop Martins Oktoberlevain och ändrade om lite i receptet. Hade inte så bra fyr i min surdeg, som nog var lite väl sur just den dagen, så jag fick tillsätta lite sötma för att balansera det hela, och lite jäst för att få fyr på degen. Resultatet blev bra men inte enastående. Förmodligen pga min dumma surdeg. Men receptet annars är super och därför delar jag med mig av min lilla version. Jag tänker definitivt baka detta igen. Jag ger mig inte.


Brödet är absolut godast nybakat, varmt med smör och ost. Servera till en soppa vetja!

För två runda stora bröd behöver du:
Kvällen innan:
50 g (1/2 dl) rågsurdegsgrund
200 g (2 dl) ljummet vatten
150 g (2 1/2 dl) vetemjöl special
50 g (knappt 1 dl) rågmjöl

Blanda samman rågsur, mjöl och vatten i en bunke, täck med lock eller plastfolie och låt stå lite varmt över natten (20–25 grader, 8–10 timmar).

På morgonen:
Surdegen från gårdagen
450 g (4 1/2 dl) vatten
15 g jäst
750 g (12–13 dl) vetemjöl special
20 g (1 msk) salt
25 g mörk sirap

Blanda ihop allt och jäs 30 minuter. Vik. Låt jäsa 2 timmar och 45 minuter. Dela i två bitar. Vik dem. Lägg med skarven neråt i två jäskorgar. Låt jäsa ovanpå den varma ugnen i ca 30 minuter. Sätt ungen på högsta. Vänd bröden och skjutsa in dem på en varm plåt, sänk till 250 grader. Låt stå inne i 35 minuter. Har de fått för mycket färg efter halva tiden, sänk till 200.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar