måndag 8 november 2010

lingonfrallor

Jag bakade Kryddburkens morotsfrallor häromdagen och de va väldigt goda. Vissa rev jag ost över och andra pudrade jag havregryn över. Med ost blev det godast.

De rekommenderar jag verkligen! Direkt när jag såg receptet tänkte jag: vilket fint basrecept.

Man kan enkelt byta ut vissa av huvudingredienserna för att få en annan sorts fralla, fast lika god. Oj va rätt jag hade. Jag slängde ihop lingonfrallor med torkade fikon och de blev mycket bra. Båda frallorna gick verkligen hem här hemma.


För 25 små lingonfrallor behöver du:
1 pkt jäst
5 dl mjölk
½ dl mörk sirap
1 dl rapsolja
180 g lingon
1 tsk salt
100 g torkade fikon, finhackade
1 dl krossade linfrön
1 dl skalade sesamfrön
1 dl grovt rågmjöl
3 msk rågsurdeg (för smak, kan uteslutas)
14-16 dl manitoba cream (vetemjöl)

Pumpafrön och mjölk till garnering

Smula ner jästen i en stor bunke. Ljumma mjölken till 37 grader och rör ut jästen. Tillsätt resten av ingredienserna och så pass mycket mjöl (lite i taget) så att degen blir klibbfri men ändå ganska lös. Spara mjöl till knådning. Arbeta degen ordentligt i 10-15 minuter. Pudra sen degen med lite mjöl och täck med bakduk, låt jäsa 45 min. Ta ut degen och dela degen i 25 lika stora delar och forma till små runda frallor. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäs med bakduk 30 min. Pensla med mjölk och strö över pumpafrön. Grädda i 220 grader upp till 20 min.

Lingonfrallorna

4 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!!
    Klart jag kan titta, jag har bara inte kommit så långt i min mailhög så jag hunnit med tidigare! ;-) De ser onekligen grymt goda ut, tjusiga bilder du tagit och med lingon i receptet så tror jag de håller sig saftigare längre också! Stor kram från en mycket långsam Linda just nu!

    SvaraRadera
  2. Linda: Ja haha det är ingen fara. Känner igen det :) Va kul att du gillar min "remix" haha. Kram!!

    SvaraRadera
  3. ser supergoda ut!! Ska absolut testa!

    SvaraRadera
  4. Loppan: Gör det, du kommer inte ångra dig!

    SvaraRadera