fredag 26 november 2010

Focaccia

Helt ärligt så har jag ingen aning om var jag hittat detta receptet. Jag har letat igenom hälften av mammas skörd av "Allt om mat" tidningarna och inte hittat receptet, och även tittat igenom alla mina utklipp. Sablar också. För en månad sedan trodde jag alltså att jag tappat bort det där goda foccacia receptet som jag bakade till min brors student. Typiskt också, det som var så gott. Sen var jag hemma hos pojkvännen och fingrade på den kokboken som jag gav honom i 18år present för en massa år sedan, med recept som han älskar. Och där fanns det. Foccacia receptet. Tack gud för att jag är lagom skogstokig och knåpar ihop kokböcker till folk födelsedagar. Hittills har det blivit två st, en till pojkvännen då, med hans favoritrecept och sedan en till min bror i julklapp förra året som han skulle ha nu när han inte bor hemma längre. I den hade jag med nyttiga, enkla och billiga recept. I den hade jag även med foton som jag tagit själv och framkallat. Många av de fotona kan du hitta här på bloggen.

Hursomhelst, tack gode gud att jag är smått matgalen. På grund utav det så hittade jag tillbaka till mitt kära recept. Visserligen hade jag inte letat efter receptet om jag inte var matgalen. En fin liten spiral där ja! Hursomhelst (för andra gången), jag hade inte angivit någon källa till receptet i min hemgjorda kokbok, så jag vet inte var jag hittat det någonstans. Men det gör inte så mycket nu, för löjligt gott är det. Om du känner igen receptet och sett det i någon mattidning eller ICA receptfolder eller nåt, så hojta till, så får jag in en källa också! Det är alltid bra att ha. Nu ska jag inte pladdra på mer, utan här har du det, det goa bjudbrödet!

För 16 portioner foccacia behöver du:
1 pkt jäst
5 dl vatten
1 tsk salt
2 msk smör
2.5 dl Kesella (lätt eller inte spelar ingen roll)
5 dl durumvetemjöl
8 dl vetemjöl
2 msk olivolja
100 g soltorkade tomater
300 g fetaost av god kvalitet
1 kvist rosmarin, färsk
2 tsk grovt salt

Värm upp mjölken till 37 grader. Lös upp jästen i mjölken. Tillsätt salt, smör, kesella och vispa ner durumvetemjölet. Rör om under tiden som du tillsätter vetemjölet lite i taget. Låt jäsa i bunken i 30 minuter. Tryck ut i en djup smord ugnsform. Ringla olivoljan överst (du kan använda oljan från de soltorkade tomaterna om du vill) och tryck ner tärnad fetaost och hackade soltorkade tomater. Låt jäsa (gärna ovanpå ugnen om det finns möjlighet, dvs på "spisen") i ca 20 minuter tills den puffat upp sig lite. Strö över rosmarin och saltet.

Grädda i 25 minuter på 225 grader. Skär i 16 fyrkanter och lyft ur och låt svalna på galler under duk. Perfekt att servera på buffé eller till soppa.

På bilden har jag använt mig av en "halv" ugnsform i glas. En halv sats och 8 bitar. Perfekt till en middag med soppa såhär på det kallare halvåret. På sommaren passar den bra med pastasallad eller varför inte kallskuret. På buffén har den som sagt en given plats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar