lördag 6 november 2010

höstig minestrone


Igår när jag stod och spanade runt på pastaavdelningen
på ICA hittade jag detta lilla söta paket.

Jo, nickade Claes instämmande när jag la ner den i vagnen,
en minestrone skulle sitta gott. Sagt och gjort, en klar
grönsaksminestrone med mycket gott i. Gott för både mage, själ och smaklökar.

Lite matlagnings-savant som jag är, så brukar jag ibland skriva ner recept i förväg. Eftersom jag redan vet vad allt smakar så brukar jag kunna hitta på och skriva ner ungefärliga recept i förväg, och sedan dagen efter bara laga det. Några små ändringar görs. Lite som Beethoven som kunde komponera ihop musik fastän han inte hörde. Han bara visste hur allt lät och kunde fortfarande komponera verk. Nu jämför jag mig visserligen med en av tidernas bästa kompositör, och så självgod är jag verkligen inte. Men ni förstår min liknelse. Jag fattar vad resultatet av receptet kommer smaka, bara genom att läsa ingredienserna. Men men, nog om mitt struntprat, här är min alldeles egna goda minestronesoppa.

Jag kan såhär i efterhand säga att soppan mottogs väldigt bra och alla älskade den. En riktig fullträff! Nu ska jag vara lite ödmjuk efter allt stöddsnack och säga att den är riktigt enkel soppan, och vem som helst, ung som gammal, kan komponera ihop något minst lika gott.

För ca 6 portioner behöver du:
1 purjolök
80 g kålrot
90 g rotselleri
1 morot
350 g palsternacka (4 st)
2 hammarvitlöksklyftor
2 liter grönsaksbuljong
4 dl pasta, anpassad för soppa (400 g)
1 krm vitpeppar
10 små körsbärstomater, skivade
20 sockerärtor
½ dl finhackade färska örter (basilika/timjan/persilja)

Hacka alla grönsaker utom tomaterna och sockerärtorna.

Fräs mjuka i lite smör. Pressa i vitlök och häll över buljong.
Koka tills allt är 5 minuter från perfekt. Tillsätt pastan och peppar.
1 minut innan servering, tillsätt skurna sockerärtor, tomaterna och örterna.

Vi hade Icas Paprika och Cashew pesto och en klick creme
fraiche över soppan. Det passade helt löjligt bra.

Vill du ringla lite olja över soppan passar något i denna stilen bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar