lördag 20 november 2010

först ut i brödfrenzyt - skållat havrebröd

Ännu mer bröd från "Bröd från Brunkebergs Bageri" av Heléne Johansson. Denna gången blev det skållat havrebröd. Väldigt gott och mättande. Ett sådant där stadigt matigt bröd. Perfekt nu på det mörkare vinterhalvåret tillsammans med en kopp te. Som vanligt med bröden från denna boken: Det tar lite tid, men det är alltid värt det.

Kort förklaring till rubriken: häromdagen blev jag totalt frenzy (vanvettig). Jag bakade inte mindre än NIO stoora limpor. Tre olika recept. Jag matade min rågsurdeg så mycket dagen innan (för att ha tillräckligt till alla bröd) att den såg ut såhär på morgonen när jag skulle sätta igång:
Nåväl, till brödet.

För 3 runda limpor behöver du:

Steg ett:
350 g vatten
150 g havregryn
60 g linfrön

Koka upp vattnet och höll över havregrynen och linfröna. Rör om till en gröt och täck med plastfolie. Låt stå några timmar i rumstemperatur eller över natten. (Jag lät min stå över natten.)

Steg två:
Skållningen från steg ett
450 g vatten
300 g rågsurdeg
25 g jäst
750 g vetemjöl
100 g grovt rågmjöl
25 g honung
25 g havssalt
Havregryn till "garnering"

Blanda alla ingredienser (inklusive skållningen) förutom saltet. Arbeta i maskin i tio minuter eller för hand dubbelt så länge. Tillsätt saltet och arbeta i 5 minuter. Låt vila i bunken i en halvtimme.

Dela degen i tre delar och forma till runda bröd. Häll ut havregrynen som du ska ha till garnering i en djup tallrik och doppa bröden däri. Lägg med toppingen neråt i mjölade jäskorgar. Låt jäsa ca 1,5 timme i rumstemperatur eller i kylen över natten.

Sätt ugnen på 250 grader.

Vänd försiktigt upp bröden på en plåt med bakplåtspapper. Snitta om du vill. Sätt in i ugnen och häll antingen isbitar i en varm plåt i botten på ugnen eller spraya vatten på bröden. Stäng ugnsluckan och sänk till 200 grader. Låt grädda i ca 35 minuter eller tills innertemperaturen är 98 grader.

Låt svalna på galler. Knacka bort överflödigt mjöl eller havregryn. Låt det som sitter fast vara kvar.


Får du som jag mycket bröd över kan du, när det kallnat, skiva upp det och frysa in. Låt sedan tina i rumstemperatur.

1 kommentar:

  1. Oh, det ser gott ut! Det här ska jag prova på.

    (P.S. "frenzy" är substantiv, "frantic" är adjectivet. Men, det har inte så stor betydelse, egentligen. Ibland får jag bara "polis-tankar" :-D Som om jag själv vore perfekt ;-))

    SvaraRadera