fredag 1 oktober 2010

biff med bambuskot - en gammal favorit


Jag beställer ofta biff med bambuskott de få gånger jag äter på restauranger som serverar det! Riktigt gott är det. Har du inte testat så gör det!

För ca 6 portioner behöver du:
270 g champinjoner
400 g ryggbiff, sjömansbiff, lövbiff, eller annat oxkött
1 (väldigt) liten solovitlök
200 g avrunnen bambuskott
2 msk oxfond
4 msk mörk sojasås
2 msk ostronsås
1 dl sherry (jag tog madeira)
4 dl vatten
2 msk maizena mörk redning

Skiva champinjoner och skär sedan i strimlor (så det blir typ som bambuskotten). Fräs länge och väl i en wokpanna på mellanhög värme i naturell olja. Tillsätt sedan köttet, strimlat. Stek de klart, pressa i vitlök. Häll på alla rinnande ingredienserna. Tillsätt strimlade bambuskott. Red med redning. Låt småkoka länge tills köttet blir mört. Serveras med fördel till ris (helst basmati).

2 kommentarer:

  1. Ser riktigt gott ut! Min favorit på kinaresturang, är säker lika god hos Lindström :)

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det gott! Nja dom har något hemligt tricks som dom kör med på restaurangerna tror jag allt!

    SvaraRadera