söndag 10 oktober 2010

medicin för kropp och själ


Soppa och vitlök. Vad är bättre medicin när man är förkyld?

Nu när det börjar bli kyligt ute och folk är allmänt förrvirrade över vad de ska ha på sig på morgonen - sol, blå himmel, blåst, isig kyla osv är en lite konstig kombo- så blir många förkylda. Jag höll på att bli det i torsdags och stannade då hemma och kurerade mig. Jag överdrev nog lite, för speciellt sjuk var jag inte. Dagen efter mådde jag prima. Jag kokade ihop denna soppan och det smakade mycket bra! Är du förresten sjuk på riktigt är att hacka och steka lök en överkurs. Strunta då i det.
För två större koppar soppa behöver du:
1 burk finkrossade tomtater, mutti
1 pkt Kelda medeteraian soup, 5 dl
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
Några soltorkade tomater
Oregano
Cayenne

Finhacka löken och pressa vitlöken. Stek mjukt i lite olivolja. Ha i soltorkade tomter, fint hackade. Tillsätt soppan och tomaterna. Koka ihop ett tag och smaksätt med kryddor. Servera med bröd.

Gör gärna en "Jamie Oliver" och ringla lite olja överst. Människan gör ju det på allt. Men det är inte alls så tokigt förstår du. Riktigt gott till och med. Jag använde mig av denna:


Jag hade även några champinjoner i kylen om jag ville göra något av. Så jag skar dem bara i kvartar och stekte i smör och olivolja. Sen pressade jag viltlök över och kryddade. Mums.

Som ni märkte på den ganska "avancerade" matlagningen så var jag faktiskt inte så sjuk som jag trodde. Men jag kände ändå för att tycka synd om mig själv en hel dag och vara hemma och läsa osv. Det gör gott för själen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar