måndag 11 oktober 2010

saftigt kött och krispig sallad


En riktigt god middag. Jag lagar sällan kött eftersom vi bor i en hyreslägenhet och har ingen grill. Dessutom är mamma ingen riktig köttperson som gillar att köpa/äta kött speciellt ofta. Men sist vi handlade blev det en fläskkarré och jag gjorde ett fruktansvärt gott och mört kött på endast två ingredienser. Köttet och pesto. That's it! Sååå himla saftigt och smakrikt. Utöver köttet hade vi lite annat gott. Idag var det bara jag och mamma till middag och vi dukade fint och myste!


Jag gjorde min vanliga dressing men hade denna gången även i lite pesto. I min gamla vanliga brukar jag ha Olivolja, Vinäger, Italiensk salladskrydda och grovkornig senap. Senapen håller ihop den jättebra!
Jag kan tipsa om denna chevrén om du vill
köpa smakrika små bitar utan kant!

För en middag för fyra behöver du:
1 st romansalladhuvud
1 gurka
1 handfull lommonkörsbärstomater
½ rödlök
200 g chevré

1 fläskkarré
Pesto

Marinera fläskkarrén så länge du kan med ca en halv burk pesto. Tillaga den i ugnen på 200 grader i ca 45 minuter (tills innertemperaturen är ca 83 grader).

Ta upp den och låt den ligga på folie i ca 10-15 minuter. Under tiden gör salladen.

Skölj och tvätta alla grönsaker. Skär gurkan i slantar, finhacka salladen, dela tomaterna mitt itu, skiva löken fint och skär osten i skivor (om du inte köpt färdigskivad som jag). Lägg upp i ett vackert fat.

Skiva upp köttet ganska tunt och lägg upp på ett fat. Ringla lite mer pesto över. Servera med salladen och salladsdressingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar