lördag 23 oktober 2010

fish and klyftpotatis

Jag gjorde fish and chips häromdagen. Cravingsen för det blev helt enkelt för stora. Men oooj så gott det var. Jag använde mig av detta receptet och gjorde en liten fuskis och översatte det i google translate. Vilket bidrog till lite rolig översättning. Jag ändrade om lite i receptet och försökte ta bort de värsta grammatiska felen, så om ni ser några så är det för att jag är lite lat. Hursomhelst, gott är det, så jag tycker alla borde göra detta minst en gång per halvår. Och såsen blev galet god :)

För ca 5 portioner behöver du:
Ca 2 liter naturell olja för fritering
300 gram mjöl
6 dl god mörk öl eller ale
3,5 tsk bakpulver
4-5 filéer torsk eller annan vit fisk
Salt
Svartpeppar
1,2 kg potatis
Olivolja
Salt

Skala och skär potatisen i relativt tjocka pommes frites. Låt de ligga lite i kallt vatten. Torka av, ringla lite olivolja över och ungsstek i 175 grader i 45 minuter. Strö sedan salt över.

Under tiden kan du göra fisken. Vispa samman mjöl, bakpulver och öl tills du får en slät smet som borde fastna tjockt på baksidan av en sked. Salta och peppra mycket. (Glöm för guds skull inte saltet, det gör väldigt stor skillnad.) Dela fiskfiléerna på mitten på längden och torka av lite. Doppa i smeten, låt eventuell droppa av innan du placerar dem i oljan. Beroende på storleken på din fritös eller pannan, kanske du måste tillaga fisken en efter en för att undvika trängsel.

Fritera varje filé i ca 4 minuter, tills smeten är krispig och gyllene. Låt rinna av.

Servera fisken direkt med potatisen och såsen nedan. Enda salladen som är tillåten till är ärtor.

Snacka om fina fisken!

Har du mycket smet över kan du göra som jag och göra några lökringar när du ändå är igång. De var sjukt goda kan jag säga.



För ca 2 portioner tartarsås behöver du: (dvs dubbla det!!)
Tartarsås:
1 dl majonnäs
1/2 dl gräddfil
1 tsk vitvinsvinäger
2 msk bostongurka
1 tsk dijonsenap
1 tsk pressad citronsaft
1 msk hackad gul lök
1 tsk kapris
1 tsk hackad persilja
1 tsk hackad dill
1/2 tsk strösocker
1 krm kajennpeppar
1/2 tsk salt

Blanda ihop allt och smaka av. Låt gärna stå och gotta sig i kylen ett tag innan servering.

Dessa två fick slinka ner i smeten:

3 kommentarer:

  1. Jo, man kan få sig ett gott skratt ibland när man maskinöversätter recept: "As the name suggests, all-purpose is a type of flour that is suitable for all kinds of recipes". Översätts med "Som namnet antyder är allrengöringsmedel en typ av mjöl som passar för alla typer av recept".

    SvaraRadera
  2. Karin: Ja precis. Jag har själv stött på översättningen "allrengörinsmedel" när det kommer till mjöl i amerikanska recept. Har stött på många roliga översättningar.

    SvaraRadera
  3. Som Engelsk medborgare har jag många gånger tänkt laga Fish n' chips men inte riktigt hittad det perfekta receptet, men nu är jag inspirerad.

    // www.sunniesblogg.se

    SvaraRadera