torsdag 21 oktober 2010

somrig kaka fungerar även på hösten



Ja det är snorigt kallt ute. Jag är i full gång med att hosta och känna mig allmänt sjuk. Men jag är inte ledsen över det, jag lagar goda desserter på helgerna och får dela med mig till er med alla goda recept. Värre kunde man ha det! Enligt grundreceptet, som kommer från Matklubben, räcker kakan till 8 personer, vi tippar på att det i så fall skulle vara Snövit och de sju dvärgarna. Vi var tre st, och efter en stooor middag klämde vi ändå i oss halva. Så är man inte helt övermätt så kan man gott äta en kvarts kaka helt själv.


Man kan gott ta lite fler bär om man vill.

För ca 4-5 portioner behöver du:
200 g mandelmassa (vill du göra egen, som jag gjorde, mixa 1,5 dl skalade mandlar med 1 dl strösocker.)
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl socker
2 ägg
125 g hallon
125 g blåbär
100 g kallt smör

Blanda riven (om den är kall) mandelmassa med vetemjöl och bakpulver. Vispa i en annan bunke ägg och socker pösigt. Blanda ihop de med varandra och häll ut i smörad (viktigt) form på ca 24 cm i diameter. Strö över bären och hyvla över det kalla smöret så att det täcker bären. (Hit kan du förbereda. Om du vill kan nu kakan stå i kylen tills du vill sätta in den i ugnen)

Ställ in den i ugnen i 40 minuter på 175 grader. Låt svalna något och servera med grädde.

Nästa gång tänker jag smöra formen bättre än jag gjorde i helgen, samt hälla ut halva smeten sedan på med bären och sen hälla på resten av smeten i formen. För att få bären mer i mitten av kakan. Jag kommer nog även ta lite mer bär. Men annars, var det en riktigt god kaka!

1 kommentar: