torsdag 7 oktober 2010

en härlig kall sås till höstens grillade kött

Första gången jag stötte på ost i kalla såser och dippar var när vi har hos mina kusiner på deras land och skulle äta tacos. Då hade de blandat ner riven ost i gräddfilen. Det var ett väldigt gott och spännande sätt att göra det hela på. I vår familj brukar vi ha pressad vitlök i. Det är häftigt detdär, hur olika folk äter samma rätt. Jag känner andra som har ananas till sin tacos, pojkvännens familj har fetaost, min barndomskompis åt det hela med ris och så vidare. Folk är helt enkelt olika. Hur gör ni?

Till denna goda sås nu då. Se på bilden, visst är det klockrena ingredienser.


Blanda fint riven parmesan med finhackas basilika, pressad vitlök och nymalen svartpeppar med matyoghurt/gräddfil. Smaka av med salt och peppar. Servera till soppa, bröd, pasta, kött osv. Passar jättebra till det mesta. Beroende på hur mycket ost du har ändras konsistensen på såsen. På bilden ser du att jag använt mig av relativt mycket ost. Nästa gång tar jag lite mindre. Även det - en smaksak. Vi är ju alla som sagt olika ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar