måndag 25 oktober 2010

hur gör du när du gör ...

... pajskal? Inne hos Victoria hittar vi frysta pajskal och det låter väldigt fiffigt och bra. Det ska jag testa om jag hittar. Men när man gör hemgjord pajdeg så hoppas jag att du gör som vi och bearbetar den i en påse. Bilden kanske inte säger så mycket, men ni förstår nog hur jag menar i alla fall.


För en grunddeg till paj (ca 4-6 portioner) behöver du:
3 dl vetemjöl
125 g rumsvarmt smör
3 msk vatten

Smöret måste verkligen vara rumsvarmt! Lägg smöret i en vanlig liten plastpåse och häll i mjölet. Sätt dig i soffan framför tvn eller liknande och gryna ihop degen med fingrarna. Inget kladd! Tillsätt sedan vattnet. Tryck ut i en form, nagga och förvärm innan du lägger i en god fyllning.

Åh så gott det är med paj. Jag har bloggat alldeles för lite om olika pajer, det får bli bakläxa på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar