tisdag 5 oktober 2010

spenat och laxlasagne


Jag använder mig aldrig av färska lasagneplattor vanligtvis men häromdagen när jag var sugen på att slänga ihop en lasagne så snubblade jag över det här receptet på en hemsida och det hade blivit populärt av kommentarerna att döma. Jag är verkligen en torkad-pasta-galning och använder mig sällan av färsk. Det är inte lika gott. Men ska du göra en lasagne på lax som blir färdigkokt på väldigt kort tid, är färska lasagneplattor rätt val.

Men nog om det. Jag lagade denna häromdagen och det blev väldigt lyckat och omtyckt. På jobbet hade mamma haft med sig denna dagen efter och hennes arbetskamrater hade velat ha receptet. Så när ni klickar er fram här och läser detta så vill jag hälsa er Välkomna hit, och hoppas att lasagnen ska smaka! Alla ni andra bör även ni testa receptet, det är riktigt gott.


För cirka 6 portioner behöver du:
300 g färska lasagneplattor
500 g lax
3 dl (1 pkt) mild citronsås från Kelda - Lovely lemon
1 pkt creme fraiche
1 msk citronpeppar
150 g fetaost
2,5 dl matlagningsgrädde
Spenat (Jag tog fyllningen som blev över från detta häromdagen, men ta du färsk/fryst spenat efter behag)
100 g riven ost (använd gärna en smakrik ost)

Sätt ugnen på 200 grader.

Skär laxen i små tärningar. Använder du dig av färsk spenat så ta bort de allra kraftigaste stjälkarna och strimla. Värm snabbt upp spenaten i en kastrull. Använder du dig av fryst hackad spenat så värm bara upp i en kastrull direkt.

Dela fetaosten i mindre bitar. Värm citronsåsen i en kastrull. Rör i fraichen, matlagningsgrädden och citronpepparn. Tillsätt hälften av den rivna osten. Smaka av med mer citronpeppar. (Eftersom som SALT är huvudingrediensen i citronpeppar så behöver du ej tillsätta extra salt).

Smörj en ugnsform med lite olja. Klicka ut en liten klick av ostsåsen på botten. Lägg sedan på ett lager med pastan. Varva sedan lax, spenat, ostås och pasta lite som du vill. Översta lagret har du bara pasta och sen ett ganska tjock lager ostsås. Strö över resten av den rivna osten.

Gratinera i ugn ca 25 min. Servera med en god sallad. Jag hade majskorn och sockerärtor och det passade löjligt bra till!

7 kommentarer:

  1. Spännande med fetaost, det brukar ju passa bra till lax (brukar blanda lika delar pesto och feta när jag gratinerar filéer).

    SvaraRadera
  2. Magnus: Oja det passar verkligen bra! Oj va gott det lät, det får jag prova

    SvaraRadera
  3. Supergott! Blir detta till middag idag för säkert den tionde gången! Mmmm...

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt god lasagne som funkade kanon till 22 pers på släktkalaset!! Många ville ha receptet...

    SvaraRadera
  5. Hej! Tack för detta recept! Jättegott! :) / Tove Svensson

    SvaraRadera
  6. Skitbra! JAG spädde såsen så lasagnen blev lite slafsigare.

    SvaraRadera