söndag 17 oktober 2010

fisksoppa till alla!


Ja fisksoppa är en riktig höjdare. En höstfavorit helt klart. Tidigare har jag lagt ut tips på vad du kan ha i en fisksoppa men denna gången lägger jag ut ett helt recept. Soppan blev jättebra och alla åt med god aptit. Till soppan serverade jag det goda brödet som jag skrev om igår. Detta är ett recept utifrån vad jag hade i kylskåpet osv. Ändra gärna. Framförallt potatisen, som självklart kan vara rå och tillsättas samtidig som rotsellerin. Skala den i så fall.

För fem portioner behöver du:
6 sharlottenlökar
1 solovitlök
1 pkt saffran
Olivolja
280 g rotselleri
1 morot
½ dl marsalavin
½ dl vitt vin
2 msk skaldjursfond
1 burk mutti finkrossade tomater (400g)
5 dl vatten
2 pkt crème fraiche
2 dl grädde
320 g (6 små) kalla kokta potatisar med skalet kvar
1/3 kruka dill
1/3 kruka persilja
250 g lax
800 g torsk
Vitpeppar
Salt

Finhacka lök och vitlök. Fräs i olivolja. Ha i saffran. Tillsätt rotselleri och morot i små tärningar. Slå på marsala och vitt vin. Häll på tomtater och vatten och krydda med fond. Smaka av med salt och peppar. Koka till rotsellerin är mjuk. Tillsätt potatisen skuren i små bitar, samt creme fraiche och grädde. Koka till potatisen är varm och mjuk. Tillsätt fisken skuren i tärningar och örterna finhackade. Servera när fisken är färdigkokt, efter ca 5 minuter. Servera direkt, med bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar