onsdag 20 oktober 2010

mat från IKEA


Ja förutom kanongoda chips för en guldpeng och makaroner i form av skogens konung så har även IKEA salt. I alla fall sist vi var där i slutet av sommaren. Då behövde vi köpa mer salt och jag snubblade över detta paketet med fyra olika sorters salt. Alldeles för svårt att stå emot. Det visade sig vara ett bra köp. Jag använder mig av dem alla. Citronsaltet eller/och dillsaltet fungerar bra i fisksoppor, till räkrätter, i en aioli osv. Karljohanssvampssaltet (långt ord?!) använder jag flitigt. Tar det istället för vanligt salt när jag gör svampsåser. Så om du kommer över ett sådant här paket på IKEA så rekommenderar jag att du ska slå till!

5 kommentarer:

  1. Bra tips! Hur mycket kostade det? Tycker du har en väldans god blogg för övrigt :)

    //Mia

    SvaraRadera
  2. Mia: Paketet var ganska dyrt. Kostade runt 30-40 kr, kommer inte riktigt ihåg. Va trevligt att höra :) Kul att du tycker om den!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Hittade din sida idag. Wow, vilken fin blogg! Jag blir jätteinspirerad, härliga recept, härliga bilder! Synd att jag inte hittat hit tidigare! Tack för en fin blogg!

    SvaraRadera
  4. Relativt billigt ändå, eftersom ett(!) litet paket med sådant gourmetflingsalt brukar kosta kring 30kr.

    Jag är lite nyfiken, ser att du börjat följa LCHF och undrar om du håller dig mätt, om det är för att gå ner i vikt eller "bara" för att må bra? Vore kul om du kunde plita ner någon ungefärlig matdag och bra tips på smaskiga rätter som går snabbt att göra :)

    SvaraRadera
  5. Anonym: Va kul att hör att jag inspirerar andra :) Väldigt kul. Tack själv!

    Mia: Jasså det kanske stämmer, har inte så bra koll. Ja i så fall är det verkligen ett bra pris. Jag tyckte smakerna var väldigt goda.

    Jag följde (slutade tyvärr pga att jag älskar pasta för mkt) LCHF under några veckor och mådde jättebra. Jag gjorde det för att gå ner i vikt. Jag gick kanske inte ner så mycket men min mage mådde verkligen toppen och man känner sig sådär behaglig i kroppen, och man slipper gå omkring hungrig.

    Dock kände jag personligen att utan kolhydrater i kroppen så blir man sådär lite orkeslös och i alla fall jag lite halvt deppig. Vilket kan bero på att jag inte fick frossa i pasta som jag älskar! Haha nej men jag rekommenderar alla att testa, det kan ju passa vissa personer bättre än andra.

    Jag har några få recept här till höger under kategorin LCHF. Men jag gillar fortfarande att laga efter LCHF och få en lite mer kolhydratsfattig middag lite då och då. Sedan gör jag ibland rätter som man kan äta både med och utan pasta/ris/potatis och då lägger jag även till "LCHF" som en tagg, så kan man om man går efter LCHF bara utesluta kolhydraterna.

    Jag kan göra ett inlägg med tips på olika frukost, lunch och middag som man kan äta när man går på LCHF! Kommer i början på nästa vecka förmodligen. Ha det bra / U

    SvaraRadera