lördag 26 september 2009

Bakdag, först ut - Knäckebröd


Goda knäckebröd som passar bra både som "macka" och som annat alternativ än kex till dessertostar osv. Åt ett gott knäcke med dessertost hemma hos pappa i somras och det var supergott. Fick lite inspiration. Nästa gång jag bakar detta ska jag ha på lite mer frön, så kommer det nog smaka lika bra. Sådär smälter på tungan, fast ändå med lite bett i. Perfekt. Dock var dom långt ifrån perfekta att baka ut. Dom gick sönder på två sekunder när man skulle lyfta dom från bakbord till plåt. Många hål och så vidare. Men ändå, ju tunnare (och därav mer hål) ju godare. Så det är sådana smällar man får ta. Nästa gång provar jag med finmalet rågmjöl i stället för grovt, kanske håller ihop bättre då.



Ca 20-30 bröd beroende på storlek.

½ jäst
4 dl vatten 4 msk olja 1 grovt salt (krossa saltet Efter du mätt upp det)
2 krm koriander
2 krm timjan (behöver inte mortlas)
2 krm rosmarin (behöver inte mortlas)
2 krm anis
8 dl rågmjöl (jag använde grovt, men tror att det är bättre med finmalt) 2 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader. Lös upp jästen med det fingervarma vattnet. Blanda samman alla övriga ingredienser men spara lite av rågmjölet till utbakningen.

Låt jäsa en timma.


Knåda degen och dela den i bitar (Jag använde ett mått: 1
/4 cup) pröva dig fram till lagom stor. Tänk på att inte knåda degen för mycket till skillnad mot annat bröd. Knäckebröd ska ju inte bli fluffigt. Kavla ut degen i tunna runda bröd. Borsta bort överföldigt mjöl. Om du använder en vanlig kavel så nagga brödkakorna med en gaffel.

Använd en plåt med bakplåts papper. Värm ugnen till 250 grader. Lägg ett eller två bröd på pappret, sätt in och grädda i mitten av ugnen ca 6 minuter, lyft sedan ut plåten, flytta bröden till ett galler och gör sedan så med alla bröd. Låt bröden ka
llna helt på gallret.

Tänk på att ju tunnare bröd ju knaprigare. Ingen vill ju ha mjukt och segt knäckebröd. Har du svårt att flytta brödet när du kavlar ut det? Kavla ut det allra sista på plåten då, när det redan ligger där det ska. Se bara till att du inte bränner dig.

Jag förvarar mitt bröd i två bakplåtspapper ihophäftade till en påse. Men det finns nog mer graciösa sätt att förvara det på ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar