måndag 21 september 2009

Hemgjort "te"

Jag är beroende av att frysa in. Jag har någon sorts inbyggd försvarsmekanism mot att slänga mat. Jag vill verkligen inte. Så rädda det som räddas kan. Senast gjorde jag ett gott "te"- kalla det vad du vill, citronsmakande hett vatten nu på hösten kallar jag nog faktiskt för te. Hursomhelst, superenkelt recept, och det sättet jag hanterar citronerna i början är mitt favoritsätt att göra lemonad på!! Blir mjukt och fint då.
Visst måste jag ursäkta färgen, men citron plus mörkt socker är lika med inte så attraktiv färg.

3 citroner
1 dl rörsocker/farinsocker el dyl

Halvera citronerna. Lägg dom med snittytan uppåt på en plåt och ställ in i ugnen i 200 grader. Ca 30 minuter senare ska saften rinna om dom och dom ser redo ut att sprängas av innehållet, då är dom klara. Dom får gärna ha lite färg också. Låt svalna så att du inte bränner dig och pressa sedan (krävs en myras armstyrka, saften rinner ju självmant så gott som) och låt gärna lite fruktkött följa med. Blanda med socker och låt det lösas upp. Häll i en stor form med isbitar och ställ in i frysen i ca 2 dagar. Använd en vass kniv som du sätter i längs "väggarna" för att lättare få ut isbitarna. Förvara i plastpåse i frysen och använd en isbit till en mugg hett vatten. Rör om och drick- håll dig frisk i höstmörkret. Tillsätt honung för vardagslyx och helgmys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar