onsdag 9 september 2009

TomatoExplosion



Idag blev det verkligen tomat explosion här i köket -bildligt, inte bokstavligt som tur är ;)
Gjorde mitt grundrecpet på tomatsås (se nedan) och gjorde små ändringar. Idag hade jag plommonchutney istället för mango chutney (undra varför!!haha), öste ner oregano, skvätte i lite portvin och lät den puttra några timmar innan servering. Supergott.
Sedan mixade jag den, hackade och tillsatte 100 g av mina favorit torkade tomater, halverade några coctailtomater och la i i sista sekund. Serverade detta till pasta, sugar snaps och rostade valnötter! Mums! Vegetariskt och gott.



Tomater ska ju va himla nyttiga också så det är ett bra plus :D

Jag gör en suupergod tomatsås.

Grund recept:
1 gul lök
2 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
400 g krossade/passerade tomater
1 grönsaksbuljontärning
2 msk tomatpuré
3 msk mango chutney (jag använder bombay club)
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad basilika
Ev. några droppar tabasco
Salt
Peppar

Hacka lök och pressa vitlök. Fräs i oljan i en liten kastrull. Häll i resten av ingredienserna, krydda, smaka av och låt puttra i några timmar :D Perfekt som köttfärssås-bas, till pizza, istället för ketchup osv :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar