måndag 7 september 2009

Hamburgare

Idag blev det supergoda hamburgare till middag, mamma och jag åt som hästar :)


Jag gjorde en supergod dressing till som jag kommer använda härdanefter, den var verkligen lyckad. Jag är lite trött på dom feta man köper så receptet är lite "nyttigare" än vad liknande dressingar brukar vara!

1 relativt stor (banan)schalottenlök
1 dl smörgåsgurka
2 vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
2 krm cayennepeppar
2 krm malen svartpeppar
2 krm salt
1 tsk paprikapulver
1 dl majonnäs
1 dl matlagningsyoghurt
ev. 1 tsk vitvinsvinäger

Finhacka löken och gurkan. Blanda i en skål och pressa ner vitlöken. Blanda ner tomatpuré och kryddor. Rör om väl. Tillsätt matlagningsyoghurt och majonnäs och blanda och smaka av. Tillsätt eventuellt vinäger om du vill ha den lite mer "sur". Servera till goda hamburgare. Låt gärna dressingen gotta till sig någon timma innan servering.

Till dressingen blev det
  • Vanliga hamburgerbröd, som jag har grillat lite
  • Nötkött kryddade med grillkrydda, wostershiresås och oregano (stek i smör)
  • Schalottenlökringar
  • Gurka
  • Sallad
  • Potatisklyftor som bara lagts i ugnen, utan något smör eller liknande, supergoda
Mums!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar