söndag 27 september 2009

Chokladbiskvier

Frysta biskvier!
Visst är det gott? Jag bakade nog säkert 200 chokladbiskvier till min brors student i våras. Först bakade jag en provomgång och dom åt ju alla upp direkt så då bakade jag en till av bara farten. Sedan gjorde jag ca 150 st till hans student och dom hade strykande åtgång! Så jag kan baka trots allt ;) Dessa ökade inte i storlek i ugnen vilket var väldigt chockerande. Sista jag gjorde biskvier så dubblade dom i storlek i ugnen. De var gjorda på mandelmassa och dessa på mald mandel. Men visst är det godare med mald mandel, men jag måste säga att jag gillade när dom ökade lite i storlek. Dessa gjorde jag stora som femmor innan jag la in dom, och tyvärr kom dom även ut som femmor. Men men, goda var dom i alla fall. Eftersom att dom inte ökade i storlek så blev det ganska mycket "fyllning" över.
Bottnar:
100 gram sötmandel
1½ dl florsocker
2 äggvitor

Smörkräm:
125g smör (du får gärna minska smörmängden lite)
1 dl florsocker
2 tsk kakao
2 äggulor

Mörk choklad

Sätt ugnen på 200 grader.

Mal mandeln, blanda med florsocker. Vispa äggvitorna till
ett hårt skum och vänd ner i mandeln och sockret.Mald mandel blandat med florsocker.


Klicka ut på ett bakplåtspapper i valfri storlek.
Platta till med ett vått finger så att dom blir jämna och fina.
Innan ugnen


Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 10 min.
Lossa kakorna från bakplåtspapperet och låt svalna.

Blanda ihop alla ingredienser till smörkrämen
med en elvisp. Bre på den platta sidan av biskvierna.
Ställ i frysen och låt stelna.

Smält chokladen och doppa sedan biskvierna så att all
smörkräm täcks.

Jag förvarar mina i frysen när dom inte ska
användas till något speciellt annars låter jag dom stå i
kylskåp, om vi ska ha kalas eller liknande.

Min nya kompis mandelmalen. Jag är ju moderniserad så att jag ville använda
mixern men mamma visade mig till rätt och till denna kvarnen. Härligt
att själv mala mandeln med handkraft. Känns bra!

2 kommentarer: