tisdag 29 september 2009

Supergod och nyttig paj.

Det var ett tag sen vi åt denna men den är så himla god så det är nog dags igen snart :) Detta är en god paj med nyttigt och smakrikt skal samt god fyllning. Philadelphiaosten som klickades över blev verkligen pricken över i. Degen är, som jag skrivit nedan, lite "stor" och jag hade bara en normalstor form. Så jag slängde kanske ca 1 dl deg för att det inte skulle bli för mycket. Dvs lägger du skalet i en större form är risken att du får öka innehållet lite grann!

Pajskal:
2 dl vetemjöl
1,5 dl rågmjöl
1 dl grahamsmjöl
½ tsk salt
1 msk oregano
1 ½ tsk bakpulver
2 st finhackade soltorkade tomater + 1 tsk olja
½ dl filmjölk
1/4 flytande margarin (+ extra att smöra formen med)
1 ½ dl mjölk

Fyllning:
2 skivor kassler
100 g soltorkade tomater
2 salladslökar
70 g spenat
2 msk finriven ost
2 ägg
1,5-2 dl mjölk
1 burk philadelphiaost vitlök och örter

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda de torra ingredienserna. Blanda sedan ner resten av ingredienserna och gör till en smidig deg. Blir den lite för kladdig kan du ha i lite mer grahamsmjöl. Smörj en stor form (detta är alltså ett större skal än dom vanliga "3 dl mjöl"pajerna) och tryck ut degen. Nagga noga med en gaffel och ställ in mitt i ugnen. Förgrädda i 7-9 minuter och ta sedan ut för att den ska få kallna.

Under tiden som skalet kallnar kan du hacka kassler (jag tog bort kanterna men det är en smaksak) och strö det i botten av pajen. Strimla sedan de soltorkade tomaterna fint och strö över. Sätt en liten kastrull på en platta och hetta upp. Hacka löken i lagom små bitar och fräs (utan fett) i ca 1 minut på spisen. Strö detta över kasslern och tomaterna. Lägg sedan i spenaten i kastrullen och rör om mycket till de minskat markant i storlek. Lägg de överst i pajen.

Blanda mjölk och ägg i en liten skål, lägg ner osten och rör om noga. Häll detta över alltsammans. Klicka sedan philadelphiaost överst. Hit kan pajen förberedas. Kan stå i kylskåp i ca 1-2 dagar. Jag gjorde min kvällen innan.
Pajen innan ugnen

Sätt ugnen återigen på 200 grader och ställ sedan in pajen mitt i ugnen. Efter ca 30 minuter ska den vara klar. Jag lät den stå inne i 30 minuter, sen ökade värmen till ca 250 och tog ut den 3 minuter senare, bara för att ge den lite mer färg. Låt stå i fem minuter innan du serverar. Servera sedan med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar