måndag 21 september 2009

Smaskens med enchiladas


Suuupergott. Och gaalet mättande. Lite skrämmande faktiskt. Jag planerade denna måltiden för 2. Kunde lätt mättat 4 karlar ju. Aja baja, jag ska alltid överdriva portionerna. Aja mätta och belåtna blev mor och jag i alla fall. Och jag ursäktar så hemskt mycket för de tråkiga bilderna, det var mörkt ute och jag klarar inte av att ta bilder inomhus med det tråkiga ljuset som blir då. Så håll till godo: en kass bild som ser ut att den är tagen mitt i natten(sen kallade ju Idol också så jag hade även bråttom) och en bild på resterna dagen efter.

För 4 portioner:
2 msk smör
1 gul lök
1 röd chili
400 g köttfärs
1 dl matlagningsgrädde
2 dl vatten
1 dl tacosås
1 påse fajitas kryddmix, 30 g (letade mig halvt fördärvad efter enchiladas kryddmix för att se hur den smakade, men ikke sa nikke, den fanns ingenstans)
2-3 dl tomatsås/tacosås.
ev. 1 dl riven cheddarost
4 mediumsize vetetortillas

Finhacka chili och lök. Fräs i smör, tillsätt köttfärs och stek den färdigstekt. Slå på grädde, vattne, tacosås och kryddmix. Låt puttra till all vätska kokat in. Fördela köttfärsen på fyra tortillabröd och rulla ihop. Placera tätt intill varandra i en smord ugnsform och häll över tomatsås(fungerar nog även utmärkt med tacosås), ost överst om du gillar det och in i ugnen. 225 grader, mitt i ugnen i ca 10 minuter. Ta ut och njut med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar